Bart van der Put wint Louis Hartlooper Prijs voor beste Filmpublicatie

24 september 2023 door een van onze redacteuren
Bart van der Put wint Louis Hartlooper Prijs voor beste Filmpublicatie
Bart van der Put anno 1984 - Foto NFF / Beeldspraak 7-9-2023 (Bijlage I).

Zaterdag 23 september is tijdens het Nederlands Film Festival de jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie uitgereikt aan Bart van der Put voor 'Beeldspraak' – filmartikelen in het Parool. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie is voor de negentiende keer uitgereikt aan een persoon die zich met een publicatie verdienstelijk heeft gemaakt voor de geschreven filmcultuur.   

Uit het juryrapport 

'Barts werk is een boeiende persoonlijke reis door decennia aan filmkennis. Het is niet alleen zeer goed geschreven met een subtiele en welkome persoonlijke noot maar ook altijd een prachtige link naar de actualiteit. Het doet de lezer daadwerkelijk met een nieuwe blik naar film kijken.'  

 Bart van der Put 

Bart van der Put (59) schrijft ruim 25 jaar over film voor Het Parool, aanvankelijk als filmcriticus, maar toen de bioscopen tijdens corona gesloten waren, kreeg hij de ruimte om te schrijven over films die hij thuis keek. Dat werd de wekelijkse rubriek Beeldspraak, waarin hij een recente film of bijzondere (film)gebeurtenis koppelt aan scènes, citaten en anekdotes uit films uit alle hoeken van de filmgeschiedenis. 

​Shortlist genomineerde publicaties
De genomineerde publicaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2023 zijn (in alfabetische volgorde):
1. Beeldspraak (serie artikelen) - Bart van der Put. Het Parool, Amsterdam, 2022-23
2. De Filmfabriek - Barend de Voogd. Walburg Pers, Zutphen, 2022
3. En het woord werd beeld - Bart Juttmann en Marc Veerkamp. IT&FB, Amsterdam, 2022
4. Filmartikelen (serie artikelen) - Rob van Scheers. De Volkskrant, Amsterdam, 2022-23
​5. Pose - Over hoe we kijken en wie we spelen - Basje Boer. Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, 2022
6. Spookbeeld van de vrijheid - Peter Verstraten. IT&FB, Amsterdam, 2022

De uitreiking 

De prijs werd uitgereikt door de juryvoorzitter Maarten Langelo (namens NSC – Netherlands Society of Cinematographers). De jury bestond verder uit Lineke van den Boezem (namens Netwerk Scenarioschrijvers), Sanne Rovers (namens DDG – Dutch Directors Guild), Digna Sinke en Erik Verkerk (beiden namens NAPA – Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie). 

De uitreiking vond plaats tijdens een door het Louis Hartlooper Complex aangeboden feestelijke bijeenkomst, gepresenteerd door André van Duren, voor leden van de Dutch Directors Guild (DDG), Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA), Netherlands Society of Cinematographers (NSC), Netwerk Scenarioschrijvers, de KNF, het NFF, de Louis Hartlooper Stichting en natuurlijk ook voor belangstellenden. Tijdens de prijsuitreiking verzorgde Vanja Kaludjercic, de winnares van vorig jaar en artistiek directeur van International Film Festival Rotterdam (IFFR) een lezing met de titel 'In the age of consensus'. 


Over de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie
De prijs is voor de negentiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

Selectieprocedure

Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten NAPA (voorheen FPN en DPN), DDG, NSC, en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting neemt in de jury, die thans vijf leden telt. Zoals gewoonlijk is het Louis Hartlooper Genootschap in juni gekomen tot een shortlist van zes publicaties. Op dinsdagavond 5 september is de jury bijeengekomen om de winnende publicatie te selecteren. Tijdens de uitreiking van de prijs was de jury aanwezig om de jurykeuze toe te lichten.

Prijs

Naast een eervolle plek, middels een fotografische afbeelding in de eregalerij van het LHC, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 euro, een penning met oorkonde en daarnaast een Zwarte Spiegel. Bovendien krijgt de winnaar de uitnodiging om het jaar daarop tijdens de uitreiking een korte voordracht te houden over het belang van goede filmjournalistiek (doelstelling van de prijs indachtig). Dit jaar heeft Vanja Kaludjercic (IFFR), winnares van 2022, de lezing verzorgd.


De prijs is eerder toegekend aan:

· Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;
· Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;
· Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
· André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
· Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
· Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
· Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
· Gawie Keyser (2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer;
· Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en getuigen van een grote liefde voor film;
· Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor Volgens Verhoeven. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt;
· Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film). De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid;
· Ruud den Drijver (2015) voor Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West. Een omvangrijke biografie over het leven en werk van een markante en veelzijdige regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist;
· Patricia Pisters (2016) voor Filming for the Future. The Work of Louis van Gasteren. Een meeslepend relaas van de carrière van de veelzijdige kunstenaar, maar ook een pleidooi voor zijn authentieke, gedurfde en betrokken manier van films maken;
· Joyce Roodnat (2017) voor Hee... zie je dat!? - De films van Ed van der Elsken. Een ontrafeling van zijn autobiografische films op zo'n manier dat je zin krijgt de films te gaan (her)zien;
· Nouchka van Brakel (2018) voor Scènes uit mijn eigen draaiboek. Een heldere inkijk in het uitdagende proces dat film maken in Nederland is. Een prachtig zelfportret over een vrouw die haar tijd ver vooruit was, en zich schijnbaar moeiteloos staande wist te houden in een mannenwereld.
· Erik Brouwer (2019) voor Diva. Een prikkelende biografie over een vergeten Nederlands icoon waar menigeen nog nooit van had gehoord. Alleen al het feit dat Jetta Goudal de enige Nederlandse actrice is met een ster op de Hollywood Walk of Fame maakt dit boek uniek.
· Suzanne Rethans (2020) voor Begeerd en verguisd: het leven van Sylvia Kristel. Een heel toegankelijk en boeiend beschreven portret over een vrouw die zo hunkerde naar avontuur en roem, dat ze soms leek te vergeten om gewoonweg gelukkig te zijn.
· Ronald Rovers/ hoofdredactie (2021) voor de jubileumpublicatie over het 40-jarig bestaan van de Filmkrant. Ongelukkigerwijs viel het jubileum in een jaar waarin veel anders liep dan verwacht, een jaar waarin de wereld tot stilstand kwam. Zo kwam het dat in deze feestelijke editie niet de afzonderlijk films het onderwerp zijn maar een bezinning op ieders persoonlijke, intieme jarenlange filmervaringen. Geen reflectie vanuit een wereld die zichzelf alsmaar vernieuwt maar een bespiegeling vanuit een wereld die tot stilstand is gekomen.
· IFFR (2022) voor 25 Encounters. Vijventwintig gesprekken tussen vijftig zeer uiteenlopende mensen die allemaal op de één of andere manier verbonden zijn aan het IFFR. Natuurlijk zijn er anekdotes op de ontstaansgeschiedenis van het festival, maar de gesprekken worden open en eerlijk gevoerd, waarbij er ook ruimte is voor verhalen over de mindere kanten van intensieve samenwerkingen.

 


Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.