Nieuwe Zwitserse tunnel verbetert transport van en naar Rotterdamse haven
Deze week is in Zwitserland de Ceneri Base Tunnel officieel geopend. De Ceneri tunnel markeert de voltooiing van de New Rail Link through the Alps. Deze belangrijke Noord-Zuidroute voor goederenvervoer over het spoor verbindt de Italiaanse havenstad Genua met de haven van Rotterdam (zie infografiek). Spoor is een efficiënte en milieuvriendelijke manier om goederen te vervoeren en is goed voor de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven.
Vanuit Rotterdam worden de meeste containers per vrachtwagen naar hun bestemming vervoerd. Dit veroorzaakt veel druk op de snelwegen rond Rotterdam en elders. Havenbedrijf Rotterdam, overheden en het havenbedrijfsleven streven ernaar om het aandeel spoor in het Europese goederenvervoer verder laten groeien.
De Ceneri-basistunnel (CBT) (Italiaans: Galleria di base del Monte Ceneri) is een spoorwegtunnel in het kanton Ticino in Zwitserland. Het passeert onder Monte Ceneri tussen Camorino in de Magadino Flat en Vezia bij Lugano, en omzeilt de voormalige hooggelegen spoorlijn. De tunnel bestaat uit twee enkelsporige tunnels, elk 15,4 km lang en maakt deel uit van het project New Railway Link through the Alps (NRLA) voor snellere en zuiniger noord-zuidspoorverbindingen door de Zwitserse Alpen ten dienste van eht Europese goederenvervoer.