Troef van haven in Europees pokerspel

25 november 2013 door Hans Roodenburg
Troef van haven in Europees pokerspel

In het pokerspel om lading heeft de Rotterdamse haven een belangrijke troef uitgespeeld in Europa. De goederenoverslag is erg afhankelijk van de wereldeconomie en daarom zijn in concurrentie met Antwerpen, Le Havre, Hamburg en Bremen de tarieven soms doorslaggevend.


Door de recessie de afgelopen jaren zitten de gemiddelde haventarieven voor 2014 op precies hetzelfde niveau als in 2008. Volgens president-directeur Hans Smits wordt hiermee reders duidelijkheid geboden voor de lange termijn. De tarieven gelden eveneens voor de met Rotterdam gelieerde zeehavens van Vlaardingen, Maassluis, Dordrecht en Moerdijk.

Concurrentiekracht
De jaarlijkse kortingen (in 2013 zelfs 8,5 procent) vanwege de recessie en om de concurrentiekracht staande te houden zijn structureel gemaakt. Het havenbedrijfsleven heeft dan ook heel positief gereageerd. Steven Lak, voorzitter van Deltalinqs: ,,Dit is verstandig van het Havenbedrijf en geeft een sterk signaal aan de markt. Het havenbedrijfsleven heeft een belangrijke aanjaagfunctie voor de Rotterdamse en Nederlandse economie. Het is daarom goed om te blijven werken aan concurrerende haventarieven en andere kosten.’’

Albert Thissen, voorzitter van de Vereniging Rotterdamse Cargadoors: ,,Het Havenbedrijf heeft opnieuw laten zien oog te hebben voor de moeilijke situatie waarin de markt zich bevindt.

Albert Thissen, voorzitter van de Vereniging Rotterdamse Cargadoors: ,,Het Havenbedrijf heeft opnieuw laten zien oog te hebben voor de moeilijke situatie waarin de markt zich bevindt. Met de gematigde verhoging van de tarieven enerzijds en het structureel maken van de in het verleden gegeven kortingen anderzijds is daarin een goede balans gevonden.’’

Economisch belang
Het economisch belang van de haven voor ons land wordt niet altijd ingezien in de rest van Nederland en soms zelfs niet in Rotterdam zelf. Een voorbeeld daarvan is dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Verkeer en Waterstaat voorlopig nog niet bereid is mee te werken aan een extra noordelijke spooraansluiting op de Betuweroute. Een project dat minstens 1,5 miljard kost. De Rotterdamse haven pleit daarvoor vanwege het te verwachten groeiende spoorvervoer gezien de ontwikkeling op Maasvlakte 2. Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel achten de noordelijke tak op de duur noodzakelijk.
Volgens de staatssecretaris is er echter nog voldoende capaciteit op de bestaande spoortrajecten. Bewoners uit Elst en Oldenzaal zijn echter het toenemende goederenvervoer op het spoor in de nachten beu. Het zal hen kennelijk een zorg zijn dat op den duur daardoor de concurrentiepositie van Rotterdam geringer kan worden.

Ruimte
Overigens wat niet is, kan nog komen. Als de economie fors aantrekt en de overheidsbegroting staat er niet meer zo belabberd voor als thans dan is er zeker ruimte om in de infrastructuur – zoals de noordelijke aansluiting op de Betuwelijn – weer volop te investeren. Onze inschatting: het plan zal wel weer aan de orde komen na 2015.

Bewoners uit Elst en Oldenzaal zijn het toenemende, vooral nachtelijk, goederenvervoer op het spoor beu. Foto: 3rail Forum

In een ander deel van de aansluiting van de Betuwespoorroute op Duitsland is nu meer schot gekomen. Tussen Deutsche Bahn (Duitse spoorwegoperator) en het Havenbedrijf Rotterdam vindt voortdurend coördinatie plaats over de uitbreiding van het traject Emmerich–Oberhausen.
Het traject maakt deel uit van de belangrijkste goederenverkeerscorridor van Europa, namelijk die tussen Rotterdam en Genua. Door de uitbreiding en modernisering komt er een betere verbinding tussen de agglomeratie Rhein/Ruhr en de haven van Rotterdam tot stand. De komende jaren wordt €1,5 miljard geïnvesteerd in de uitbreiding van het 73 km lange traject.

De Rotterdamse haven wil het aandeel van het goederenvervoer per spoor voor het gehele achterlandverkeer in de periode tot 2030 verdubbelen en daarbij is Deutsche Bahn een bijzonder belangrijke partner.



Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.