dinsdag 18 januari 2022

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

04
jan

Wat doet een online marketing bureau?

(door Hans Huisman)

Wil jij graag meer bezoekers naar je website trekken? Dan is het slim om de professionals van een online marketing bureau in te schakelen. Zij kunnen je helpen met het positioneren van je website, en heel gericht de juiste doelgroep aanspreken. Dit doen ze op verschillende manieren, en welke daarvan (of welke combinatie daarvan) geschikt is voor jouw website hangt af van wat je verkoopt. Daarom is geen enkele online marketingcampagne hetzelfde.

Het maken van een doelgroepanalyse

Het eerste wat het online marketing bureau zal doen is in overleg met jou bepalen hoe je doelgroep er uitziet. Dit is meteen de belangrijkste stap, want weten hoe je doelgroep er uitziet is nodig om een campagne in te richten. Je moet immers weten wie je ermee wilt bereiken. Dit bepaalt de tone-of-voice op je website en de specifieke zoektermen die je gaat toepassen. De marketing specialist staat stil bij het (eventuele) geslacht van de doelgroep, de leeftijd, demografische gegevens en interesses. Als dit eenmaal helder op papier staat kan daar verder op worden geborduurd, en krijgt de campagne vorm.

Analyseren en aanpassen van de website

Heb je al een website? Dan zal deze uitgebreid worden geanalyseerd. Ze kunnen immers pas een plan maken als ze weten wat er precies nodig is. Misschien moeten alle teksten op je website worden herschreven, maar het kan ook zijn dat je meer afbeeldingen nodig hebt, of nergens metatitels en -omschrijvingen hebt toegevoegd. En heb je bijvoorbeeld al eens gecheckt hoe snel jouw website is? Met enkele simpele plug-ins kun je de laadtijd van je site flink verkorten. Een online marketing bureau vertelt jou precies wat je kunt doen om je website zo optimaal mogelijk te laten werken. Google laat gebruiksvriendelijke websites namelijk hoger scoren in de zoekresultaten. 

Advertenties instellen

De bovenste tips vallen vrijwel allemaal onder het kopje SEO (zoekmachine optimalisatie). Als je meer budget hebt kun je het online marketing bureau echter ook advertentie laten instellen. Op Google bijvoorbeeld, maar ook op Facebook of Instagram is dat mogelijk. Dit is iets wat veel ondernemers zelf proberen te doen, maar het is moeilijker dan het lijkt. Je moet namelijk ontzettend veel variabelen instellen, en precies weten hoe je je advertentiebudget inzet. As je daar geen hulp bij hebt zal de CTR (Click Through Rate) aan de lage kant blijven. Dit wil zeggen dat slechts weinig mensen daadwerkelijk op je advertentie klikken.

Linkbuilding

Wil je nóg sneller groeien met je website? Dan is het uitbesteden van linkbuilding een goed idee. Je betaalt dan om het online marketing bureau artikelen of blogs over jouw product of dienst te laten schrijven, en deze te laten plaatsen op relevante websites, met een link naar de jouwe. Hoe meer (relevante!) links er naar jouw website verwijzen, hoe hoger je zult ranken in Google. Dit is echter iets wat je haast niet zelf kunt doen, vandaar dat de meeste mensen het uitbesteden aan een professional.

Deel dit bericht met je vrienden!