Duidelijke gedragsveranderingen door corona in alle leeftijdscategorieën

09 maart 2022 door Peter Vermaelen
Thuiswerken zal voor een deel blijven. Foto Teona Swift px

Het is bijna niet meer voor te stellen hoe ons leven er in 2019 uitzag. Geen beperkingen, geen regelmatige persconferenties, geen dagelijkse berichten over besmettingsaantallen en ziekenhuiscijfers. Leven zoals het ons toekwam. Inmiddels leven we al bijna twee jaar met de gevolgen van de coronacrisis. Hoewel de berichten momenteel redelijk positief zijn, weet je door de onvoorspelbaarheid van het virus nooit hoe het verder zal gaan. Corona heeft niet alleen invloed gehad op ons werk en sociale leven, het heeft ook duidelijke gedragsveranderingen veroorzaakt. In alle leeftijdscategorieën.

Boodschappen vaker online gekocht 

Een van de grootste veranderingen is toch wel dat we ons meer in de digitale wereld zijn gaan begeven. Dit was lang dé manier om te communiceren met dierbaren. Social media was hierbij onze grootste vriend. Niet alleen voor jongeren. Ook ouderen leerden deze periode steeds meer over social media en andere digitale mogelijkheden om zo terug in contact te komen met hun familie, vrienden en de rest van onze samenleving.

Daarnaast werd de digitale wereld ook gebruikt voor praktische doeleinden. Zo werden er relatief veel boodschappen online besteld dan voor de uitbraak van het coronavirus. Ook door senioren. Met name omdat (zeker gedurende de eerste maanden van het virus in Nederland) er veel angst heerste en mensen liever niet uit huis gingen voor het doen van boodschappen.

Dit alles heeft er mede voor gezorgd dat de jongere en oudere generatie meer naar elkaar toe getrokken is online. Ook senioren kennen tegenwoordig de ‘kneepjes van het vak’. Het aanbod van  online casino’s in Nederland kunnen zij binnen mum van tijd vinden en even een maaltijd bestellen? Dat is zo gepiept!

Een fijne ontwikkeling, zeker nu de digitale wereld ook gewoon een steeds grotere rol gaat spelen in ons alledaagse leven. Wel zo prettig als alle leeftijdscategorieën hier dan ook mee uit de voeten kunnen. Mede door corona is deze ontwikkeling in een stroomversnelling terecht gekomen.

Thuiswerken: een blijvend succes?

Thuiswerken werd al snel na de eerste uitbraak in Nederland geopperd als één van de maatregelen om het virus in te dammen. Hoe meer mensen thuis zouden werken, hoe minder sociale contacten er immers zal zijn. Daarnaast zijn er ook meerdere sociale gevolgen van corona. Maar hoe minder fysiek contact er is, hoe minder de kans dat het virus zich nóg sneller zal verspreiden. In het begin was dat best een logistieke uitdaging voor bedrijven. Hoewel het ‘nieuwe werken’ steeds vaker geïntroduceerd werd, was dit zeker nog geen verplichting. Inmiddels leven we al zo lang met deze maatregel, dat het voor veel bedrijven en werknemers gewoon is om vanuit huis te werken. Nu we zien dat de corona maatregelen versoepelen, is de kans toch groot dat thuiswerken voor een groot deel zal blijven. Ook wanneer de pandemie volledig zal eindigen.

De verwachting van experts is, dat er in de toekomst een soort mix tussen thuiswerken en werken op kantoor zal ontstaan. Hierbij zal het kantoor vooral als ontmoetingsplek dienen. Als plek waar samen vergaderd kan worden, maar zal het thuisfront dé werkplek worden.

Effecten op de lange termijn

Twee jaar maatregelen gaat niet in de koude kleren zitten. En we zijn nog altijd niet verlost van de maatregelen of het besef dat er misschien ooit weer verscherpt moet worden in de strijd tegen dit (of een geheel nieuw) virus. Gaan we ooit weer handen schudden? Is een feestje geven over enkele jaren weer net zo normaal en spontaan als voorheen? De effecten op de lange termijn zijn zeker nog niet allemaal duidelijk. Dat er blijvende veranderingen zullen zijn, dat is wel duidelijk. Hoe dit er precies uit gaat zien, blijft afwachten.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.