Naar verwachting kunnen we in 2024 met de waterstoftrein reizen

17 mei 2022 door incidentele auteur

Siemens Mobility is bezig met het ontwerpen van een waterstoftrein voor reizigers. Afgelopen donderdag rolde de eerste trein uit de fabriek van Siemens in Duitsland. Binnen Europa willen zowel spoorbedrijven als fabrikanten het gebruik van dieseltreinen elimineren. Een waterstoftrein heeft alleen maar stoom en waterdruppels als uitlaat wat het een zeer duurzaam alternatief maakt. Niet iedereen ziet het nut in van een waterstoftrein aangezien een groot deel van de treinen tegenwoordig al elektrisch en dus duurzaam is. Het vervangen van dieseltreinen met elektrische treinen is echter een redelijk tijdrovend en kostbaar proces. Per kilometer kunnen de kosten oplopen tot meer dan één miljoen euro. 

Nederlandse spoorbedrijven willen af van dieseltreinen

Volgens ProRail heeft ongeveer 15 procent van het Nederlandse spoornetwerk op dit moment nog geen stroomvoorziening. Dit houdt in dat op 572 kilometer spoor nog ongeveer honderd dieseltreinen rijden. Vergeleken met landen zoals Duitsland en Frankrijk is dit niet veel aangezien het daar om tienduizenden kilometers gaat. Op deze Nederlandse en Europese sporen zou een waterstoftrein dus een mooi alternatief zijn op de huidige dieseltreinen. Over het algemeen zijn het voornamelijk regionale spoorlijnen die niet over een bovenleiding beschikken. Hoewel we het in Nederland over korte afstanden hebben, zijn de waterstoftreinen voornamelijk een uitkomst voor landen zoals Duitsland en Frankrijk waar de afstanden velen malen groter zijn. 

De voordelen van reizen met de trein

Met de reizende benzinekosten en toenemende file is het geen verrassing dat men steeds vaker voor het openbaar vervoer kiest dan voor de auto. Met de trein reizen heeft nog een aantal voordelen. Zo kan de trein tijd schelen en je hebt niet te maken met het eindeloos zoeken naar een dure parkeerplek in Amsterdam of andere grote steden. 

Een hoop mensen nemen de tijd om in de trein te ontspannen door een podcast te luisteren of een spelletje te spelen op Casino777 live casino.Een ander bijkomend voordeel is dat het reizen met de trein beter is voor het milieu. Een hoop Nederlandse spoorbedrijven hebben als doel om het spoor duurzamer te maken. ProRail heeft samen met elf andere partijen de doelstelling gesteld om de gehele sector in 2050 volledig CO2 neutraal te maken. Een van de manieren waarop ze dit hopen te realiseren is door het inzetten van waterstoftreinen op bepaalde sporen binnen Nederland. 

Siemens wil in 2023 waterstoftrein lanceren in Duitsland

De nieuwe waterstoftrein van Siemens heeft de naam Mireo Plus H gekregen en naar verwachting zal de trein volgend jaar zijn eerste testrit uitvoeren. Deze testritten zullen plaatsvinden in de deelstaten Baden-Württemberg en Beieren. Als deze testritten succesvol verlopen dan zullen deze twee trajecten in 2024 permanent overgenomen worden door waterstoftreinen. Dit is overigens niet de eerste keer dat waterstoftreinen worden ingezet. In 2020 deden waterstoftreinen al nachtelijke testrondes in de provincie Groningen. Dit was de eerste keer dat er binnen Nederland een trein op groene waterstof rijdt. De planning is dat we in het jaar 2024 tussen Groningen en Leeuwarden op de waterstoftrein kunnen stappen. Ook dit jaar zullen er verschillende testritten worden uitgevoerd.

Aan een waterstoftrein zitten ook nadelen verbonden

Een waterstoftrein heeft uiteraard ook een aantal nadelen. Het compromis van dit type trein is dat een deel van de energie verloren gaat. Zo is een brandstofcel minder efficiënt dan een elektrische trein. Ook is waterstof op dit moment relatief een duur alternatief. Kortom, een waterstoftrein is niet het meest optimaal op het gebied van energiegebruik. Toch zijn Europese spoorbedrijven en fabrikanten druk bezig met het ontwikkelen van waterstoftreinen. Dit komt omdat er op dit moment eigenlijk geen betere alternatieven zijn.

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.