De Rotterdamse logistieke sector wordt steeds digitaler en groener
Logistieke bedrijven hebben meer inzicht
Er zijn veel belangrijke wegen en steden in de buurt van Rotterdam die deze stad tot een belangrijke logistieke hub maken. De bedrijven die zich bezighouden met logistiek of beschikken over een wagenpark, hebben enorme baat bij een betere organisatie van hun wagenpark en vooral hun verkeersstromen. Telematica van www.radius.com/nl-nl/ kan hen hierbij helpen.
Zo worstelen Rotterdamse transportbedrijven regelmatig met de groeiende vraag naar real-time zichtbaarheid en proactieve communicatie van hun klanten. Telematica van Radius biedt hier de oplossing met krachtige, maar gebruiksvriendelijke software. Aan de hand van telematica zien Rotterdamse ondernemers in de logistiek, bouw of transport in één oogopslag waar elk voertuig zich bevindt en ontvangen ze automatische waarschuwingen bij onverwachte stops of vertragingen.
De software gaat verder dan alleen locatiebepaling. Rijgedragscores helpen chauffeurs veiliger te rijden en brandstofverbruik te verlagen en CANbus-integraties bieden een beter inzicht in voertuigprestaties zoals stationair draaien en laad- en lostijden. Door al deze oplossingen kunnen de bedrijven flink besparen op brandstof- en verzekeringskosten en leveren bedrijven in de regio Rijnmond ook een aanzienlijke bijdrage aan minder CO2-uitstoot.
De haven moet klimaatneutraal worden
Om logistieke bewegingen slimmer te organiseren is telematica een belangrijk hulpmiddel voor bedrijven met veel voertuigen. Het helpt vooral bij het verminderen van CO2-uitstoot. Dat sluit aan bij de ambitie van de Rotterdamse haven om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn.
Het Havenbedrijf Rotterdam wil de haven groener maken, onder meer met hulp van de kennispartner van de hoog aangeschreven Technische Universiteit Delft. Dit doet de haven door bedrijven op het haventerrein efficiënter te laten werken en er komt infrastructuur voor schone energie. Ook wordt er meer groene stroom en waterstof gemaakt. Alle productieprocessen worden bovendien circulair waardoor materialen hergebruikt worden.
Belangrijke peilers zijn bijvoorbeeld binnenvaartschepen op groene energie of het bouwen van een enorme waterstoffabriek. De innovatie in de Rotterdamse haven is gigantisch en heeft tentakels in andere logistieke sectoren die samenhangen met de haven. Daardoor is ook telematica voor busjes of vrachtauto’s die rijden rondom de haven een belangrijke factor om de haven te vergroenen.
Steeds meer bezorging per fietsen
De fiets blijft een belangrijke plaats innemen in de logistieke sector, zeker in een stad als Rotterdam is dit een ideaal vervoermiddel voor pakketjesbezorgers om pakjes snel en zonder vertraging van files te bezorgen. Het verkeer kan snel vastlopen in Rotterdam, waardoor de fiets erg handig is om te bezorgen.
Bovendien zijn afstanden tussen adressen vaak korter, omdat in een stad als Rotterdam meer mensen op een kleinere ruimte wonen dan in een dorp. Het aantal vrachtfietsen stijgt al jaren zeer snel in Nederland en dat aantal zal alleen maar toenemen, zeker in Rotterdam. De fiets stoot geen CO2 uit en kan ook besparen op verzuim, doordat werknemers gezonder zijn dan wanneer ze de hele dag achter het stuur zouden zitten.