Waarom gamificatie uit de entertainment bedrijfstrainingsmodellen vormt

16 mei 2025 • 16:30 door incidentele auteur

De manier waarop bedrijven hun werknemers trainen is de laatste jaren sterk veranderd. Steeds vaker worden entertainment-elementen ingezet om de trainingen leuker en effectiever te maken. Dit fenomeen staat bekend als gamificatie.

Hoe gamificatie trainingen leuker maakt

Werknemers vinden traditionele trainingen vaak saai en weinig motiverend. Gamificatie probeert dit op te lossen door spelmechanismen toe te voegen zoals:

  • Puntensystemen

  • Niveaus & badges

  • Competities tussen collega's

  • Beloningen

Dit zorgt voor meer betrokkenheid en plezier tijdens de training. Uit onderzoek van Training Industry blijkt dat maar liefst 93% van de werknemers gamificatie, zoals bij Unibet Casino online, leuk vindt als onderdeel van bedrijfstrainingen.

Reden

Percentage

Bron

Het maakt leren leuker

72%

BuildEmpire

Het zorgt voor meer betrokkenheid

68%

Axon Park

Het motiveert om door te gaan

83%

BuildEmpire

Het helpt met het onthouden van kennis

90%

BuildEmpire

Het verbetert de leerprestaties

34,75%

BuildEmpire

Het verhoogt de productiviteit van werknemers

89%

BuildEmpire

Het maakt het werk leuker en boeiender

78%

BuildEmpire

Het verhoogt de motivatie van werknemers

72%

BuildEmpire

Het verbetert de betrokkenheid en retentie met 50%

50%

Psico-Smart

Het verhoogt de prestaties van studenten met 89,45%

89,45%

Tech Research Online

Tabel 1. Waarom werknemers van gamificatie houden

De cijfers spreken voor zich: gamificatie maakt bedrijfstrainingen een stuk leuker en motiverender.

Gamificatie verhoogt leereffectiviteit

Naast dat het leuker is, zorgt gamificatie ook voor betere leerresultaten. Door de competitieve elementen zijn werknemers gemotiveerder om de leerdoelen te behalen.

Uit onderzoek van TalentLMS blijkt dat maar liefst 90% van de bedrijven die gamificatie toepassen een verbetering zien in het leerproces van werknemers.

Specifieke voordelen van gamificatie zijn:

  • Sneller leren – Gamificatie zorgt ervoor dat werknemers sneller nieuwe vaardigheden oppikken.

  • Meer retentie – Door de competitieve elementen onthouden werknemers de leerstof beter.

  • Betere resultaten – Werknemers behalen betere resultaten voor assessments en toetsen.

Kortom, gamificatie zorgt er niet alleen voor dat een training leuker wordt, maar ook effectiever.

De opkomst van gamificatie

Gamificatie is de laatste jaren in opkomst geraakt als techniek voor bedrijfstrainingen. Volgens onderzoeksbureau MarketsandMarkets groeit de gamificatie markt met 30,7% per jaar. In 2025 zal de markt naar verwachting $32,1 miljard dollar groot zijn.

De verwachting is dat de meeste grote bedrijven in 2025 gamificatie toepassen in hun trainingsprogramma’s. Nu al maken bedrijven als IBM, Deloitte, Cisco en General Mills gebruik van gamificatie.

De gamificatie trend wordt ook in Nederland steeds populairder. Uit onderzoek van Motivaction bleek al in 2019 dat 18% van de Nederlanders wel eens te maken heeft gehad met gamificatie op het werk. Dit percentage zal de komende jaren flink stijgen.

Uitdagingen bij implementatie van gamificatie

Hoewel gamificatie veel potentie heeft, kent de implementatie ervan ook uitdagingen. Bedrijven die gamificatie willen toepassen moeten rekening houden met de volgende punten:

Complexiteit van systemen

Gamificatie vereist de integratie van verschillende systemen, zoals het LMS, prestatiemanagementsystemen en badges/beloningen platforms. Het synchroniseren van deze systemen is complex en vereist technische expertise.

Ontwerp van programma

Het ontwerpen van een gamificatie programma is complex. Zaken als spelregels, scoringssystemen, levels en rewards moeten zorgvuldig worden doordacht. Anders werkt het demotiverend in plaats van motiverend.

Continu evalueren

Een gamificatie programma moet continu gemonitord en geëvalueerd worden. Werken de spelmechanismen nog motiverend of moeten ze worden aangepast? Deze monitoring vereist capaciteit van trainers en het L&D team.

Kortom, companies moeten fors investeren in gamificatie expertise, technologie en resources om het succesvol te implementeren. Alleen dan kan de volledige potentie van gamificatie voor bedrijfstrainingen benut worden. Door de complexiteit is gamificatie geen quick win, maar een langetermijninvestering in de ontwikkeling van werknemers.

Conclusie

Gamificatie heeft bewezen trainingen niet alleen leuker, maar ook effectiever te maken voor bedrijven. Het voegt spelmechanismen toe die zorgen voor meer betrokkenheid, motivatie en leerresultaat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer organisaties gamificatie omarmen. De verwachting is dat de meeste grote bedrijven in 2025 gamificatie zullen toepassen in hun trainingsprogramma’s. Gamificatie gaat bedrijfstrainingen dus ingrijpend veranderen de komende jaren!

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.