Online entertainment ontwikkelt zich in rap tempo

23 april 2025 • 15:45 door incidentele auteur

De manier waarop we ons vermaken is in de afgelopen decennia gigantisch veranderd. Wat ooit begon met videobanden en walkmans, werd dvd’s en mp3-spelers en is inmiddels uitgegroeid tot een enorm aanbod aan digitale platformen, interactieve werelden en gepersonaliseerde ervaringen. Online entertainment is niet meer weg te denken uit onze wereld en ontwikkelt zich nog altijd in rap tempo dankzij nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie, virtual en augmented reality (VR en AR) en blockchain.

Gepersonaliseerd kijken en luisteren
We kijken steeds minder televisie en luisteren ook minder radio. Streamingdiensten zoals Netflix, Spotify en Disney+ zijn daarentegen inmiddels volledig ingeburgerd. Wat opvalt, is dat deze platformen steeds ‘slimmer’ lijken te worden. Door het gebruik van algoritmes en AI worden gebruikers steeds specifieker voorzien van aanbevelingen op basis van hun kijkgedrag, maar ook op basis van stemming, tijdstip en locatie. Hierdoor wordt het aanbod op de streamingsdienst steeds meer gepersonaliseerd. De technologie stelt makers in staat om de content steeds beter af te stemmen op specifieke genres binnen vooral het volwassen publiek.

Virtuele evenementen
Een combinatie van technologische ontwikkelingen en de coronapandemie zorgden voor een enorme toename in virtuele evenementen, zoals online concerten, tentoonstellingen en theaterstukken. Ook na corona zet deze trend zich voort. Grote artiesten experimenteren met optredens in diverse virtuele omgevingen en ook musea bieden steeds vaker digitale tours en kunstervaringen in 3D aan, ook met behulp van VR en AR. En daar stopt het natuurlijk niet. Zo kun je wereldwijd literatuurfestivals bijwonen of interactieve discussies voeren met filosofen en panels, vanuit je eigen woonkamer.

Creëren met AI
Niet alleen wát we doen verandert door de verschillende technologische ontwikkelingen, maar ook hoe de content tot stand komt. Diverse AI-tools maken het voor kunstenaars en mediabedrijven bijvoorbeeld mogelijk om sneller en innovatiever te werken. Daardoor verandert het creatieve proces, terwijl de mens niet vervangen wordt voor het creëren. De AI-tools zijn als het ware een verlengstuk van onze eigen verbeelding.

Bewust in een digitale wereld
De keerzijde van deze ontwikkelingen is het gevaar van overconsumptie. AI en algoritmes worden namelijk ook ingezet om consumenten ‘vast’ te houden. Iets wat verslavingen in de hand werkt. Het is daarom belangrijk dat consumenten zich bewust blijven bewegen in de digitale wereld en informatie zoeken over het entertainment dat ze zoeken. Ook daar wordt online genoeg voor aangeboden. Neem bijvoorbeeld de website meneercasino.com, waar volwassen gebruikers terecht kunnen voor betrouwbare informatie over online casino’s en verantwoord online spelen. Er bestaan tal van dit soort platforms voor allerlei diensten om consumenten goed voor te lichten

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.