Tips voor het moment dat er zich een koper voor je onderneming meldt
Ook leeftijd kan een rol spelen in deze beslissing. Misschien ben je van plan binnen enkele jaren met pensioen te gaan, waardoor deze kans precies op het juiste moment komt. Of je verwacht gezinsuitbreiding en wilt straks meer tijd besteden aan je partner en kinderen.
Daarnaast brengt groei vaak organisatorische uitdagingen met zich mee. Denk aan het opzetten van een HR-afdeling, het herzien van het bestaande IT-landschap, en andere noodzakelijke stappen om de organisatie goed te laten functioneren. Dit kan je doen afvragen of jij wel de juiste persoon bent om dergelijke groeiplannen uit te voeren.
Als ondernemer heb je de afgelopen jaren grote stappen voorwaarts gezet, de organisatie is flink gegroeid. Dat is ook opgevallen bij andere marktpartijen, waarvan er eentje om een nadere kennismaking gevraagd heeft. Al snel blijkt dat deze partij een bod overweegt uit te brengen op je onderneming. Je komt voor een keuze te staan, die je mogelijk niet eerder overwogen hebt. Is je bedrijf verkopen een optie, of sla je de aanbieding direct af? Wat komt er kijken bij de verkoop van je zaak, mocht je voor het eerste kiezen? In dit artikel vind je enkele tips die je helpen bij het maken van een keuze. Het is hierbij belangrijk om zowel de zakelijke als je persoonlijke overwegingen mee te nemen.
Stel jezelf de vraag wat je de komende jaren wilt
Een belangrijke vraag om jezelf in zo'n situatie te stellen is: wat wil ik de komende jaren zelf? Ondernemers die overwegen hun bedrijf te verkopen, doen dat vaak vanuit een combinatie van zakelijke en persoonlijke motieven. Een persoonlijk motief kan bijvoorbeeld zijn dat de afstand tussen het management en de werkvloer groter wordt, iets dat vaak gepaard gaat met de groei van een organisatie. Om te voorkomen dat deze afstand verder toeneemt, kiezen sommige ondernemers ervoor hun bedrijf over te dragen aan een nieuw management, zodat ze in een volgende organisatie weer dichter bij de werkvloer kunnen staan.
Kijk naar de strategische belangen rond een verkoop
De verkoop van je bedrijf kan niet alleen vanuit persoonlijke overwegingen interessant zijn, maar ook vanuit strategisch oogpunt, zeker wanneer een geïnteresseerde partij zich aandient. Heb je de laatste jaren moeite gehad om als organisatie door te groeien? In dat geval kan de verkoop een nieuwe impuls geven en voorkomen dat je bedrijf een kleinere speler in de markt blijft.
Vervolg bij de eventuele verkoop van je bedrijf
Trek je uit je persoonlijke mijmeringen de conclusie dat de verkoop van je onderneming interessant kan zijn, dan breekt een volgende fase aan. Je hebt al een geïnteresseerde koper, maar dat betekent niet dat een deal per definitie snel beklonken is. Wat is je bedrijf waard? Tegen welke prijs zet je deze in de markt? Overweeg je ook andere potentiële kopers te benaderen voor de verkoop van je bedrijf?
Wanneer de geïnteresseerde partij de beste optie lijkt te zijn voor een bedrijfsovername, is het zaak om de gesprekken op te starten. Dat begint met aftasten, waarbij het belangrijk is om te bepalen welk motief deze partij kan hebben om juist jouw organisatie over te nemen. Wat maakt je bedrijf aantrekkelijk voor deze partij? Door dit te achterhalen versterk je de onderhandelingspositie tijdens de gesprekken.
Na deze eerste gesprekken wordt een letter of intent (LOI) opgesteld. Beide partijen geven daarmee aan de intentie te hebben om tot een deal te komen. Vervolgens volgt er een fase voor het due diligence van de kopende partij. Zij hebben hiermee de mogelijkheid om zowel de financiële- als juridische stukken van de onderneming te bekijken. Is alles akkoord bevonden? In dat geval wordt de deal gesloten.
Bron: Aeternuscompany.nl