maandag 6 december 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Bld PoR
05
nov

300 miljoen liter duurzame sapjes en smoothies

(door een van de redacteuren)

innocent, producent van gezonde drankjes, opent voor het eerst sinds haar ontstaan in 1999 een eigen fabriek; de blender. Na een proefperiode rollen deze week de eerste sapjes en smoothies van de band. De productie heeft een totale capaciteit tot 300 miljoen liter op jaarbasis voor heel Europa.

innocent koos als eerste klant voor Rotterdam Food Hub als vestigingsplaats, omdat hun producten en ingrediënten hier veel minder afstand hoeven afleggen, waardoor hun logistieke keten met 20% verkort wordt. De blender is een volledig CO2 neutrale elektrische drankjesfabriek, waarin alles in het teken staat van duurzaamheid. De gloednieuwe fabriek creëert meer werkgelegenheid voor Rotterdam en haar omgeving met ruim 200 nieuwe arbeidsplaatsen.

De Blender: CO2 neutraal en duurzaam

De duurzaamheidsambitie van innocent wordt onder andere gerealiseerd door het winnen van energie uit windmolens en zonnepanelen. Ook wordt de warmte uit de fabriek hergebruikt. De blender is niet alleen CO2 neutraal, maar ook duurzaam doordat er significant minder water wordt verbruikt en afval wordt geproduceerd. Als onderdeel van de samenwerking tussen de 500 B Corps die dezelfde duurzame ambitie hebben, is in 2019 toegezegd om in 2030 volledig CO2 neutraal te zijn, 20 jaar eerder dan is afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs. Echter heeft innocent zelf de ambitie om in 2025 al CO2 neutraal te opereren door middel van compensatieprojecten.

Om volledig CO2 neutraal te kunnen opereren, is innocent een samenwerking aangegaan met het Rotterdamse Zero Emission Transportbedrijf BREYTNER en joint venture partner HN Post & Zonen. Zij leveren een complete vloot aan elektrische 50-tons vrachtwagens voor het tankvervoer van het sinaasappelsap. Met deze stap legt innocent de basis voor volledig zero-emissie transport in de toekomst. Daarnaast hoopt de smoothie- en sappenproducent ook andere bedrijven te inspireren om transport op een duurzame, emissievrije manier invulling te geven.

innocent kiest voor Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven was voor innocent de beste keuze, omdat die ervoor zorgt dat de afstanden voor aanlevering van grondstoffen en de distributie van de smoothies en sapjes veel minder groot zijn dan elders. ‘De supply chain van innocent komt in Rotterdam grotendeels samen; het sap en andere ingrediënten komen via containers aan de in de Rotterdamse haven. De bouw van een eigen fabriek in Rotterdam Food Hub, zorgt ervoor dat de logistieke keten van innocent met 20% verkort wordt.‘ aldus Andy Joynson, site director innocent.

Emile Hoogsteden, Commercieel Directeur Havenbedrijf Rotterdam: ‘We zijn trots innocent als eerste klant in de Rotterdam Food Hub te mogen verwelkomen. De komst van de duurzame blender-fabriek past heel mooi binnen het concept van Food Hub om diverse verse en bevroren food stromen te kunnen huisvesten. Daarnaast sluiten de duurzaamheidsambities van innocent naadloos aan op de duurzaamheidsambities van de Rotterdamse haven.’

the blender in a nutshell

Rotterdam Food Hub

Het Havenbedrijf Rotterdam wil met de realisatie van de Rotterdam Food Hub haar positie als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten in de land- en tuinbouwsector verder uitbreiden. Het bedrijventerrein, gelegen aan het Calandkanaal bij de ingang van de Maasvlakte, is zo’n 60 hectare groot en is speciaal ingericht om bedrijven uit de ‘agrofood’ sector optimaal te faciliteren.

In de ‘agrofood’ sector wordt gewerkt met bederfelijke waar en is snelheid cruciaal. De Food Hub is daarom op een centrale plek gesitueerd. De grote 'deep sea'-containerterminals liggen op een steenworp afstand, net als Cool Port en de cold storage warehouses op onder andere de Maasvlakte en in de Eemhaven. Ook de nabijheid van Greenports als Barendrecht, Ridderkerk en het Westland maken dit tot een ideale vestigingslocatie. Een ander voordeel is dat op het terrein van de Rotterdam Food Hub diverse faciliteiten gemeenschappelijk gebruikt kunnen worden. Zo kunnen kades en voorzieningen op het gebied van onder andere transport, opslag, toegangscontrole en douane efficiënt gedeeld worden.

Inmiddels is meer dan de helft van het terrein van de Rotterdam Food Hub uitgegeven aan klanten. De komende jaren zullen er meer bedrijven volgen.

Groeimarkt

‘Agrofood’ is een groeimarkt vanwege de bevolkingstoename en welvaartsgroei, met name in opkomende economieën. Na de Verenigde Staten is Nederland de grootste landbouwexporteur ter wereld. In 2020 werd voor bijna € 96 miljard verhandeld. Het heeft er mede toe geleid dat de Rotterdamse haven met 19 miljoen ton overslag per jaar marktleider is in West-Europa. Met de komst van Rotterdam Food Hub wordt ingespeeld op de toenemende behoefte van bedrijven in het agrofoodsegment aan locaties met mogelijkheden voor korte ketens.

Lees meer over:

duurzaamheid co2-neutraal
Deel dit bericht met je vrienden!