De verrassende psychologie van Gaming

Mensen houden van videogames, dat is geen geheim. Daarom is het een miljardenindustrie die elk jaar maar blijft groeien. Mensen spelen echt urenlang, de tijd vliegt voorbij, en mensen willen altijd meer.
Videogames zijn leuk, dat is wel duidelijk. Maar dat geldt ook voor veel andere activiteiten. Waarom zijn videogames voor zo velen zo aangrijpend? Laten we de psychologie achter videogames even onderzoeken.
Variatie in spellen
Mensen houden ervan om keuzes te maken en te hebben. Zoals de Engelsen zeggen: ‘variety is the spice of life’. Met games zijn je mogelijkheden eindeloos. Dat is de reden waarom bedrijven als PlayStation en XBox zoveel verschillende games verkopen, steeds maar investeren in nieuwe titels en van alles aanbieden, van sport tot strategie tot schietspellen.
Misschien wel de beste sector om onze liefde voor variatie te benutten is de casinosector. De leukste casino's hebben honderden spellen, zodat spelers zich nooit zullen vervelen. En dat is een van de sleutels achter het succes van videogames: spelers hebben altijd een nieuwe optie om de hoek.
In de ‘Zone’ of ‘Flow’
In de psychologie hebben experts het over het bereiken van een staat van ‘flow’. Het is wanneer je volledig opgaat in wat je doet, wanneer niets en niemand je kan afhouden van de taak die voor je ligt. Uren lijken minuten, je bent volledig gefocust.
Videogames combineren zowel een gevoel van plezier als prestatie, waardoor spelers het gevoel krijgen dat ze in de zone zijn. Zelfs als je stopt met spelen, heb je honger naar meer. Psycholoog Mihály Csíkszentmihályi benadrukt prestatie als een belangrijk onderdeel van ‘flow’, waarbij spelers echt het gevoel hebben dat ze iets hebben bereikt als ze een level halen of het spel winnen.
Games zijn sociale evenementen
De oude kijk op gamen is deze: iemand die alleen in zijn kamer zit, weg van de samenleving, vrienden en familie. Maar tegenwoordig zijn games zeer sociale activiteiten. En uiteindelijk hebben we die menselijke connectie nodig om ons gelukkig en tevreden te voelen.
Gamingbedrijven weten hoezeer we verlangen naar sociale connecties en investeren zwaar in multiplayer-games en online-opties. Het betekent dat je niet alleen via een leuke activiteit contact kunt houden met je vrienden, maar zelfs nieuwe mensen kunt ontmoeten.
Wij willen ontsnappen aan de werkelijkheid
Soms ziet de wereld er niet zo geweldig uit. Het regent buiten, naar het nieuws kijken is deprimerend en we hebben helemaal geen zin in huiswerk. We zoeken zo nu en dan naar een weg naar iets anders, en games bieden ons precies dat.
Escapisme is goed voor ons, zolang je het niet te ver doorvoert. Het vermindert het stressniveau, we vinden er inspiratie in en het geeft ons motivatie om door te gaan. Natuurlijk zijn er ook nadelen, zoals uitstelgedrag, en games kunnen ook verslavend zijn. Dus niet al te lang door gaan!
Videogames zijn uitdagend
Ja, mensen worden graag beloond. Maar alleen als we echt het gevoel hebben dat we het verdienen, anders is het niet veel waard. Als je iets voor niets krijgt, voelt het een beetje leeg. Dat gevoel van voldoening moet er toch echt zijn.
Developers van videogames weten dat mensen graag uitdagingen overwinnen, dus maken ze de games zo dat ze wel moeilijk te verslaan zijn, maar niet zo erg dat ze bijna onmogelijk zijn (hoewel Contra deze theorie misschien overtreedt!).
Wij worden graag beloond
Mensen hebben de neiging zich te voeden met beloningen. Het is de reden waarom onze ouders ons snoepjes gaven voor ons goed gedrag, waarom onze bazen jaarlijkse kerstbonussen geven, of iets extra’s aan de beste verkoper, bijvoorbeeld.
Games gebruiken dit psychologische hulpmiddel om ze nog leuker te maken. Het bereiken van een nieuw level geeft ons het gevoel van prestatie en vooruitgang, net alsof we een promotie krijgen op het werk. Vóór de ‘grote missie’ krijg je kleine beloningen, gewoon om door te gaan. Het draait allemaal om het zoeken naar die volgende prestatie, of dat nu in het echte leven is of in een videogame.
Doe het onmogelijke
Met videogames kun je even iemand anders zijn, iets wat in de ‘echte wereld’ niet zou kunnen. Je kunt je voordoen als Frenkie de Jong, de ster van Oranje. Je kunt teruggaan in de tijd, naar de Middeleeuwen. Je kunt bovenmenselijke kracht hebben en door de lucht vliegen. Alles kan.
Nu videogames ook met VR kunnen worden gespeeld, voegt het een niveau van realisme toe dat verder gaat dan boeken, televisie of enige andere vorm van entertainment. De technologische ontwikkelingen gaan zo snel, dat veel mensen denken dat we uiteindelijk de virtuele wereld zullen verkiezen boven de echte (net als in de Matrix, toch wel eng).
Spellen = kunst
Ons laatste punt is het tegengaan van een deel van de kritiek die mensen hebben op videogames. Ze zeggen vaak dat het tijdverspilling is, dat je niets leert. Maar videogames zijn creatief, hebben prachtige graphics, vertellen aangrijpende verhalen en nemen ons mee naar totaal andere werelden.
Oze conclusie? Videogames zijn een kunstvorm, het resultaat van het werk van tientallen experts uit verschillende disciplines, die uiteindelijk een geweldige entertainment-ervaring creëren. En om daar eens van te proeven, het is niet bepaald moeilijk om te begrijpen waarom.