maandag 30 maart 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Zeevaart vraagt meer duurzame brandstof in 2019

20 februari 2020 (door de redactie)

De vraag naar meer duurzame scheepsbrandstof als LNG-, bio- en laagzwavelige bunkers is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen in Rotterdam. De totale overslag van de zeevaart in deze grootste Europese  bunkerhaven daalde van 9,5 miljoen m3 naar 9 miljoen m3.  

Het laatste kwartaal van 2019 is de verkoop van laagzwavelige bunkerolie met maximaal 0,5% zwavel – het zogenoemde VLSFO, very low sulphur fuel oil – enorm toegenomen. In december betrof 62 procent van de verkochte stookolie VLSFO. Over het gehele laatste kwartaal was dat 48%. De populariteit heeft alles te maken met nieuwe regelgeving. Vanaf 1 januari 2020 is het wereldwijde toegestane gehalte aan zwavel in scheepsbrandstof verlaagd van 3,5% naar 0,5%, beter bekend als IMO2020. In Nederland en de andere landen langs de Noordzee is dat zwavelgehalte sinds 2015 al maximaal 0,1%. Van deze zogenoemde Ultra Low Sulphur Fuel Oil werd in het laatste kwartaal 13 procent verkocht.

Toename LNG-en biobunkers 

Naast de verkoop van VLSFO viel ook de toename van de verkoop van LNG-bunkers (vloeibare aardgas) op. De afzet verdriedubbelde ruim van 9.483 ton naar 31.944 ton. Voor het eerst is ook de verkoop van bio-bunkers – bunkerbrandstof waarin een bepaald percentage biobrandstof is toegevoegd - duidelijk zichtbaar in de cijfers. In heel 2019 is 2% van de verkoop van stookolie en 0,5% van de distillaten (MGO – gasolie -  en MDO - dieselolie) een bio-bunker. Vooral in het vierde kwartaal kwam de verkoop van bio-bunkers steeds vaker voor. De bijmengpercentages van deze bunkers verschillen tussen 5 en 50%. Het meeste gebruikelijke is 20-30%. 

 

Ter info:

Fuel oil is stookolie 

MDO is dieselolie 

MGO is gasolie 

Lubes is smeerolie 

Bunkeren is het voorzien van brandstof aan de scheepvaart

 


 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road