woensdag 26 januari 2022

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Zee en Maas weerklinken in zilte balladen van Peter Goedhart

9 november 2008 (de Redactie)
Peter Goedhart (68) hoort bij Rotterdam als de stad bij de Maas. Hij is er geboren en ermee vergroeid. Goedhart over de romantiek van Katendrecht, zijn keuze voor het ruime sop en de liederen daarover die hij nu eens ten gehore brengt in Theater Walhalla.


Bekend in Rotterdam werd Peter Goedhart onder meer door de Watermuziekoptredens waarin hij zijn ervaringen op de grote vaart verwerkte. Zeven keer al bracht hij dit programma op allerlei bijzonder plaatsen in het Rotterdamse havengebied. Met poëtische balladen en verhalen over het leven op zee en de fascinerende aspecten die de grote havenstad te bieden heeft wist hij steeds weer zijn publiek te boeien.

Goedhart houdt van kwaliteit, zeker als die met grote vriendelijkheid geschonken wordt. In Nika in het Oude Noorden, een van de beste koffiebars van Rotterdam, spreekt hij daarom graag af. Zijn geboortehuis stond in Blijdorp, zo vertelt Goedhart. Buiten de brandgrens dus, en dat is maar goed ook, want hij is in 1939 geboren. Als tiener groeide Goedhart op in een rauwe, lege stad waar de haven nog middenin lag. Dat is hem na aan hart blijven liggen. Zo vertelt hij over zijn woning op Katendrecht, waar hij rond zijn dertigste huisde: ,,ik woonde tussen twee havens in, prop- en propvol met schepen. Ik vind het jammer dat het verdwenen is. De stad van nu mist de dynamiek van toen. Nu wordt de binnenstad een soort braderie met al die festivals. Het gaat niet meer om werk, maar om plezier en vermaak. Dat is een groot verschil.”

Willem Ruys

Toen hij eenmaal de middelbare school had doorlopen, lonkte de wereld en was Rotterdam te klein. ,,Iedereen heeft in zijn leven een kantelpunt,’’ vertelt Goedhart. ,,Iets dat je uiteindelijk zal vormen. Bij mij is dat rond mijn negentiende en twintigste jaar geweest, toen ik ging varen. Anders had ik daar later niet al die programma’s over gemaakt.” Goedhart koos het ruime sop met het passagiersschip de Willem Ruys dat vanuit Rotterdam de wereld rond voer. ,,Wat blijft hangen is de zee op zich. En de relatief kleine gemeenschap aan boord waarbij je op elkaar bent aangewezen.”

De journalistiek hield Goedhart de jaren daarna aan wal. Voor de dagbladen Trouw Rotterdam en Trouw Amsterdam deed hij van alles, van streek- en stadsredactie tot rechtbankverslagen. Het was de tijd dat pagina’s nog in lood werden gezet. Maar zijn hart lag niet bij het krantenvak. Hij wilde kunnen reizen en zich artistiek ontwikkelen.

Water en muziek

Goedhart: ,,Rond mijn 24e ben ik met zang begonnen. Eerst met een opleiding in Rotterdam, later in Londen. Toen in 28 was, dacht ik: dat zingen, dat blijf ik doen. En het is gelukt ervan te leven. Al snel ging ik ook schrijven. Muziek en later teksten. Ik hield me toen bezig met Portugese en Engelse volksmuziek. Met zijn Erasmus Ensemble bracht hij in Nederland en op vele concertreizen naar het buitenland zijn recitals. ,,Maar ik wilde niet alleen maar in het keurslijf van de klassieke muziek werkzaam blijven en heb toen besloten ook eigen werk uit te voeren. Al in de jaren zeventig ben ik begonnen dingen over water op muziek te zetten. Daarin kon ik alles kwijt wat blijkbaar in mijn jeugd de bouwstenen van mijn bestaan zijn geworden. Wel bleef ik op het concertpodium het liedrepertoire van grote meesters zingen als Schubert, Schumann, Fauré of Duparc.”

Voor Theater Walhalla doet hij een greep uit zijn rijke repertoire en samen met Erik van der Kroft (piano) en Roeland Cleijne (trompet) wil hij de tragiek van lang vergane scchepen bezingen en zijn publiek meevoeren langs pakhuizen, kranen en tropische eilanden. Om het Katendrechtse theater tot de nok toe te vullen, zegt hij wervend over zijn voorstelling: ,,Stop de foto van uw geliefde in een plunjezak en gaat u mee op reis naar vreemde kusten, luister naar de stem van het altijd lokkende water, de weemoedige klank van de scheepshoorn in de avond. Hoor de wonderbaarlijke ‘Ballade van het op drift geraakte oogziekenhuis’ of de vitale klanken van ‘Rijnhaven’, de melancholische zeemansklacht in ‘Sailor’s Complaint’ en vele andere liederen uit het rijke maritieme leven van heden en verleden. Werp uw anker uit in Walhalla, gelegen tussen twee roemruchte havens van weleer. Luister naar een bijzonder programma en huiver.” Als Goedhart daar maar de helft van waarmaakt, wordt het een prachtige avond.

Theater Walhalla, 6 november
Deel dit bericht met je vrienden!