maandag 18 oktober 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

‘Win-win-situatie’ met Maasvlakte 2

26 mei 2013 (Hans Roodenburg)

Korte maar hevige en terechte media-aandacht was er vorige week voor de officiële opening van Maasvlakte 2, Rotterdams nieuwste en grote havengebied voor vooral de containeroverslag. Zo’n agendaonderwerp was vroeger een uitgelezen moment voor publicaties in (papieren) kranten en voor reportages op radio en tv.

Tegenwoordig zijn de media helaas veel meer op sensatie gericht. Van de twee door de vader vermoorde broertjes Ruben en Julian, via de bultrug Johannes, tot aan de uit de hand gelopen uitnodiging op Facebook aan alle jongeren voor een feestje in Haren, de Groningse uithoek van het land.
Het lijkt er op of journalisten hun baan verliezen als zij niet aan deze overkill willen meedoen. Mag wat mij betreft wel een paar onsjes minder en zeker de vermissing van Ruben en Julian kon wat ingetogener en meer feitelijk worden gebracht.
Een hype kenmerkt zich door het opkloppen van nieuws door de media en het proberen te scoren door verslaggevers, ook als er niet te scoren valt. Journalisten moeten zich aan de feiten houden of in een opinie zelf hun nek uitsteken want dan weet het publiek hoe de vlag er voor staat.
Daarom was het op zich een verademing een agendaonderwerp als de opening van Maasvlakte 2 in de media te zien. De ontwikkelingen hierover zijn al jaren op deze site nauwgezet te volgen. Voor ons zat er eigenlijk weinig nieuws in.

De opening werd verricht door minister Schults van Haegen. Foto: Bart Maat

Binnen begroting
We hebben al eerder geconstateerd dat Maasvlakte 2, in tegenstelling tot vele andere nationale infrastructuurprojecten, binnen de begroting bleef en dat deze investeringen vroeg of laat genoeg rendementen opleveren en bovendien een grote stimulans vormen voor de werkgelegenheid en vooral de economische activiteiten in de Rotterdamse haven.
Zijn er ook negatieve facetten? Dat zullen critici meteen vragen. Jawel, het enige dat wij kunnen bedenken is dat een stukje natuur (zee) is opgeofferd voor (wederom) overslag- en industrie-uitbreiding van de haven.
Maar deze opoffering, overigens ook weer voor een deel gecompenseerd, weegt niet op tegen het belang van onze nationale economie. We hebben eerder al sarcastisch gesteld over de milieubeweging dat we moeilijk kunnen teruggaan naar de ‘postkoets’ en dat economische groei hard nodig is om alle ruim 16 miljoen inwoners van ons land meer welvaart te brengen. Of zijn we daarmee ook aan het einde van ons Latijn (de groei) gekomen, zoals de Club van Rome ons ooit probeerde te doen geloven?

Twijfels
Met de positieve officiële opening van Maasvlakte 2 zoeken verslaggevers in kranten en op radio/tv toch weer naar negatieve kanten. Dat is de aard van het beestje. Zo hoorden we een verslaggever op televisie zijn twijfels uiten of met de komst van nieuwe grote containeroverslagbedrijven op Maasvlakte 2 al niet de kiem wordt gelegd voor enorme overcapaciteit in de (Noordzee-) ‘range’ Hamburg-Le Havre. Weinig historische kennis van zaken.
Het is nu eenmaal inherent aan investeringen dat die altijd een zekere overcapaciteit teweeg brengen. Dat kan in de overslag nu eenmaal niet anders. Maasvlakte (1) heeft er ook dertig jaar over gedaan om vol te komen met haven- en industrieactiviteiten.
Enigszins een schot voor open doel is ook als verslaggevers (in dit geval in kranten) stellen dat er méér concurrentie tussen de havens van Hamburg tot Le Havre nodig is. Of Maasvlakte 2 die niet veroorzaakt! Samenwerking is zinnig, maar men mag ook best elkaar proberen af te troeven.

Foto: WSS Rotterdam Branch, fotograaf Bram PlokkerEn dat zeggen we niet alleen omdat de Rotterdamse haven ijzersterk is. Niet het minst door de ligging van de Rijn, maar zeker ook door het besluit in de jaren ’70 om de Eurogeul in de Noordzee aan te leggen waardoor Rotterdam als enige haven in de ‘range’ geschikt is voor de allergrootste zeeschepen.

Betuwelijn
De aanleg van de Betuwelijn, voor aan- en afvoer per spoor naar Rotterdam, was al eerder een door (linkse) politici, sommige economen en milieugroepen bekritiseerde infrastructuurinvestering. Er waren politieke partijen die het zuur geïnde belastinggeld liever in de verhoging van uitkeringen uit de overheidsruif wilden steken.
Zo werkt het helaas niet. Met alle (niet al te grote) nadelen van dien, is de Betuwelijn inmiddels een succes geworden. Critici van weleer – onder aanvoering van emeritus hoogleraar Heertje - houden zich verdacht stil. Het enige dat nog zou moeten gebeuren bij dit project is een betere aansluiting in Duitsland op het spoorwegnet daar.
Maar de Duitse overheid is daarin niet écht meegaand, mede onder invloed van de havens van Bremen en Hamburg die concurrent Rotterdam deze versterking naar zijn Duitse achterland niet gunnen.
Ook de ‘havenlobby’ in Zeeland, waar veel te doen is over eventuele aantasting van het Westerschelde-milieu, kijkt nogal sceptisch tegen de nieuwe uitbreiding in de Rotterdamse haven. Waarom? In nauwe samenwerking met ‘mainport’ Rotterdam zou op termijn zeker plaats zijn voor een nieuwe Westerschelde-terminal voor overslag van containers bij Vlissingen. Zelfs sommige Antwerpse havenbedrijven zien daar brood in.
Het is een vreselijk ondernemersgezegde maar waarom zou ook hierbij niet een ‘win-win-situatie’ kunnen ontstaan?

Meer informatie op www.portofrotterdam.com

 

Deel dit bericht met je vrienden!