woensdag 28 juli 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Wereldprimeur: passagiersvlucht met 'duurzame' kerosine

10 februari 2021 (een van onze medewerkers)

Conventionele vliegtuigmotoren zijn dankzij de kerosine die ze gebruiken stevige CO2 producenten. Maar er is een manier om die kerosine ook relatief duurzaam te maken. Benodigheden zijn energie om het proces mogelijk te maken, water en -uitroepteken- CO2. Je stopt er dus CO2 in om het spul te maken en zo wordt het redelijki energieneutraal. De basis van het proces dat je daarvoor gebruikt, heet het Fischer-Tropsch-proces. (zie het filmpje onderaan dit artikel). Om daarmee kerosine te maken die ddurzaam is, is nog niet zo eenvoudig maar het is nu vooor het eerst gelukt en toegepast en dat is de reden van dit bericht.

Eerste duurzame passagiersvlucht op kerosine    

In Nederland is voor het eerst in de wereld een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij het vliegtuig deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen. Dat is vandaag bekend gemaakt tijdens een internationale conferentie over duurzame synthetische luchtvaartbrandstoffen (SAF) in Den Haag. Shell die de duurzame kerosine heeft geproduceerd en KLM die de vlucht heeft uitgevoerd hebben de wereldprimeur toegelicht tijdens de bijeenkomst die op initiatief van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is gehouden en waaraan Europese politici, beleidsmakers, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en van de (luchtvaart)industrie en maatschappelijke organisaties hebben deelgenomen.

In 2050: duurzaam vliegen 

Nederland behoort in Europa tot de kopgroep van landen die de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen willen aanjagen om de luchtvaart te verduurzamen. Nederland wil de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen (biobrandstoffen en synthetische kerosine) stimuleren zodat er in Europa in 2050 volledig met duurzame brandstof kan worden gevlogen. De overheid ondersteunt daarvoor verschillende initiatieven om de productie en het gebruik op gang te krijgen, en op te schalen en daarmee mee ook commercieel interessant te maken. Een voorbeeld is de bouw van de eerste Europese fabriek voor duurzame biokerosine in Delfzijl waarvoor SkyNRG samenwerkt met KLM, Schiphol en SHV Energy.

500 liter 'Nederlands' spul 

Tijdens de conferentie werd bekend gemaakt dat eind vorige maand de eerste commerciële vlucht van KLM met bijmenging van 500 liter duurzame synthetische kerosine is gemaakt. Het ging om een passagiersvlucht van Schiphol naar Madrid. Shell produceerde de synthetische kerosine in haar onderzoekscentrum in Amsterdam op deze schaal op basis van CO2, water en hernieuwbare energie uit zon en wind van Nederlandse bodem.

Trotse betrokkenen

"De overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame alternatieven is een van de grootste uitdagingen in de luchtvaart. Vlootvernieuwing heeft aanzienlijk bijgedragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot, maar de opschaling van de productie en het gebruik van duurzame brandstof zal het grootste verschil maken voor de huidige generatie vliegtuigen," zei KLM baas Pieter Elbers. En Shell Nederland directeur Marjan van Loon zei erg trots te zijn op de allerteerste productie van 500 liter vliegtuigbrandstof te produceren op basis van CO2, water en hernieuwbare energie. Ze noemde het een belangrijke eerste stap. Minster van Nieuwenhuizen vatte samen: "Het is geweldig dat we in Nederland als eerste hebben laten zien dat dit kan: een groot compliment voor alle betrokkenen. Ik hoop dat dit, in deze turbulente tijd voor de luchtvaart, mensen in de sector inspireert om volop op deze koers door te gaan.” 

 

Zie ook:

Deel dit bericht met je vrienden!