vrijdag 6 augustus 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

De wethouder overhandigt symbolisch de sleutels aan de bestuurder van de elektrische vuilniswagen. Foto gemeente R'dam

Vuilniswagen als elektrisch voorbeeld

22 juli 2021 (een van de redacteuren)

Voor de meesten van ons is een elektrische auto nog toekomstmuziek. Het is wel muziek waarvan de flarden steeds luider tot ons doordringen. De meeste autofabrikanten stoppen binnen 15 jaar helemaal met het produceren van benzine en dieselmotoren. 

Op het ogenblik is is volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op 30 juni van dit jaar 3,56% van de personenauto's geheel of hybride elektrisch. Eén op de dertig dus al en het gaat hard Van de bussen is dat één op zeven, 14,70%.  

Het wagenpark van de gemeente Rotterdam telt intussen bijna 400 elektrische voertuigen. Rotterdam had al twee omgebouwde elektrische vuilniswagens rijden. 

Eerst wordt de vuilniswagen elektrisch

De gemeente Rotterdam heeft nu een eerste volledig elektrische vuilniswagen direct van de fabriek in gebruik genomen. Weer een niet onbelangrijk symbolisch momentje dus. Het is een Volvo FE Electric, die wordt ingezet voor het emissie- en geruisloos inzamelen van huisvuil in de binnenstad van Rotterdam. Het is de eerste vuilniswagen die volledig elektrisch uit de fabriek is geleverd. Met de nieuwste aanwinst in het gemeentelijke wagenpark wordt 31.000 kilo CO2-uitstoot vermeden.

Inmiddels telt het wagenpark van de gemeente bijna 400 elektrische voertuigen. Van de nieuwe elektrische vuilniswagen staan er nog vijf extra op de planning. Ook vervoersmiddelen die aan vervanging toe zijn, worden de komende jaren zoveel mogelijk vervangen door elektrische varianten. Met de wagen worden tonnen CO2 uitstoot en luchvervuiling bespaard. Voorts hoopt de gemeente dat een dergelijke aankoop het pad vlakker maakt voor de aankoop van dergelijke vrachtwagen door anderen. 

Efficiënt en duurzaam
Doordat deze elektrische truck in de fabriek geproduceerd wordt, zijn alle onderdelen optimaal op elkaar afgestemd. Ook hoeft er niet eerst een dieselmotor geproduceerd te worden die later weer verwijderd wordt om plaats te maken voor een elektrische variant. Dit maakt het productieproces niet alleen efficiënter, maar vooral ook een stuk duurzamer. “Door het op gang brengen van de vraag naar elektrische trucks hopen we dat het aanbod stijgt en de prijs daalt. Dat maakt het voor het bedrijfsleven daarmee ook aantrekkelijker om elektrische trucks aan te schaffen”, licht wethouder Bonte dit toe.

Positieve impuls
De gemeente en het bedrijfsleven zetten zich structureel in voor schone en efficiënte stadslogistiek: Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). 

 

Zie ook:

Lees meer over:

Energietransitie
Deel dit bericht met je vrienden!