maandag 6 april 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Wederom storing nieuwe Botlekbrug

1 augustus 2016 (door de Redactie)

De nieuwe Botlekbrug (Foto Jan de Jonge WSS Rotterdam Branch)

Het was het afgelopen weekeinde van eind juli 2016 alweer de 72ste storing aan de Nieuwe Botlekbrug sinds de ingebruikneming in juli 2015. Verslaggever Sjoerd Bootsma van RTV Rijnmond houdt dit echec precies bij. Gemiddeld ruim eenmaal per week.


Deze keer – en niet voor het eerst – waren er problemen met een slagboom. Na ruim een uur was het probleem verholpen. Zo zal het wel voorlopig door blijven gaan.

De nieuwe Botlekbrug is de grootste verticale hefbrug van de wereld. Ze kwam in de plaats van de oude Botlekbrug, die een knelpunt vormde voor het vrachtverkeer over de brug (vooral van en naar Europoort/Botlek) en het scheepvaartverkeer over water. Automobilisten stoorden zich er ook aan dat zij vanwege de laagte veel te veel keren open moest voor zelfs binnenvaartschepen.

De nieuwe Botlekbrug, die Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie aan al vele mensen heeft laten zien vanwege het technische hoogstandje, is aanzienlijk hoger geworden. Vanaf het begin zijn er grote problemen geweest. De storingskosten komen voor rekening van Rijkswaterstaat mede door dure informatiesystemen aan de weggebruikers en de scheepvaart.

Minister Schultz van Haegen heeft de Tweede Kamer al gemeld dat het aantal storingen te hoog is. Aannemers en Rijkswaterstaat doen er inmiddels alles aan om de problemen zoveel mogelijk te voorkomen. De aannemer neemt alle reparatiekosten voor zijn rekening. Rijkswaterstaat de rest.

De nieuwe brug maakte onderdeel uit van de verbreding van de A15 tussen Maasvlakte en het Vaanplein waarop het consortium A-Lanes A 15, met onder meer aannemingsmaatschappij Ballast Nedam enorme verliezen heeft geleden.

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road