vrijdag 26 februari 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

We slopen het 'Maritiem'

10 februari 2011 (Jan Booister)

Goed, we slopen dus het Maritiem Museum. Maar dan? - De Deense architect Jan Gehl, goeroe van de openbare ruimte, opperde die afbraak een paar jaar geleden.De verklaring? Dan krijgt de Coolsingel daar een band met het water, want die is er nergens.

Rotterdam ligt aan de Rotte en de Maasmaar in het centrum is het niet te merken.

Rotterdam moet aantrekkelijker worden op straat. Dat wil de gemeente al tientallen jaren. Al in 1975 was er discussie over een aantrekkelijker centrum voor de stad. Nu, 35 jaar later, doet wethouder Hamit Karakus alsof hij het probleem als eerste heeft ontdekt en hij doceert: de plinten moeten levendiger!

De plinten dat is de bebouwing op de begane grond. Dat kunnen winkels of horeca zijn, en dan is het goed, maar ook kantoren. En die leveren veel minder levendigheid op in het centrum van Rotterdam. Ook de pleinen moeten leuker. Jan Gehl zei het al: ,,Go for the eye-level.’’

Op dit moment wordt het Binnenwegplein opgeknapt. Dat gebeurt niet toevallig. De gemeente is echt begonnen met allerlei verbeteringen in en om het centrum. Dat de coördinatie bij de uitvoering maar niet echt wil lukken, het kan blijkbaar niet anders. Want op dat plein is zojuist alles opnieuw betegeld en ‘dus’ gaan er weer tegels uit om granieten zit-elementen te plaatsen.

Bij mij om de hoek, op het Middellandplein, is dat ook zo gegaan. Allemaal nieuwe tegels erin, openbreken want er moest straatmeubilair worden geplaatst en weer open want er moest nog meer straatmeubilair bij. Dat was vorig jaar. Nu liggen er opnieuw stapels steen om er een plek te krijgen.

Te gek voor woorden (los van de kosten).

Maar goed, straks hebben we wat, want ook de Coolsingel gaat op de schop. En ook elders komen kleine groenplekken, nieuw straatmeubilair en wordt ‘de verrommeling’ tegen gegaan. Bij dat laatste moeten we onder meer denken aan allerlei oud vieze kraampjes.

Raar is het dan overigens wel dat Bram Ladagae smerige, stinkende afvalbakken naast zijn patattent mag plaatsen op het Binnenwegplein.

Maar goed, de gemeente wil een ‘aantrekkelijk en duurzaam ingerichte openbare ruimte’, zo staat in een recente nota over dat opfleuren. Daar is overigens een aardig potje voor: 35 miljoen euro.

We moeten hopen dat dit echt wordt uitgegeven, want dergelijke garanties heb je niet in Rotterdam. Het VVD-raadslid George van Gent kreeg jaren geleden geregeld dat er zo’n vijf miljoen euro zou worden besteed aan een opknapbeurt van het Churchillplein, maar daar is nooit wat mee gebeurd.

Met die 35 miljoen euro wil Rotterdam ook bereiken dat er meer bezoekers naar Rotterdam komen. In de komende drie jaar moet er tien procent bijkomen.

Drastische keuzes worden opnieuw niet gemaakt. De binnenstad moet meer ruimte bieden aan de voetganger, maar de bereikbaarheid met de auto mag er niet onder lijden.

Hoe krijg je een binnenstad aantrekkelijker? Met meer mensen, zeker. Dus meldt het college trots dat er 1500 woningen aankomen. Maar Jan Gehl heeft toch echt gezegd dat het minstens zo belangrijk is dat de stad er aantrekkelijk uit ziet. En dat is toch echt niet het geval, met het Stadhuisplein als symbool van lelijkheid.

Het is wel gelukt aan de Willemskade. Alhoewel daar weer fatsoenlijke zitelementen ontbreken. Maar Rotterdam kennende komen die natuurlijk pas nu het bestratingswerk klaar is.

Maar goed, de stad wordt leuker. Met dus ook levendiger ‘plintbebouwing’. Of toch niet? De gemeente erkent dat er daar teveel van is, en met te weinig uitstraling. Verwezen wordt daarbij naar de rolluiken, leegstand en blinde gevels.

En dan komt de aap uit de mouw: ook hier is ‘de markt’ aan zet. Met andere woorden, daar heeft de gemeente haast geen greep op.

Laten ze dat nou 35 jaar geleden ook al hebben geconstateerd. Gelukkig is de invloed van de gemeente niet altijd beperkt. Zie de Nieuwe Binnenweg. Steeds verder richting Lage Erfbrug verdwijnen de belwinkels, shoarmatenten en andere onooglijke winkeltjes voor leukere middenstandsactiviteiten.

Overigens is het opmerkelijk te lezen dat winkelstraten leuker worden gemaakt, en dat daarbij de Meent wordt genoemd. Want die ondernemers hadden daar zelf al veel gedaan en werden hier recent nog bij tegengewerkt door de gemeente.

Misschien is beter overleg hier een punt. En misschien leidt dat er ook nog eens toe dat een plein in één in plaats van vier keer wordt opgeknapt.

 

Deel dit bericht met je vrienden!