Vliegverkeer pas weer in 2024 terug bij niveau voor corona

26 mei 2021 door incidentele auteur
Vliegverkeer pas weer in 2024 terug bij niveau voor corona
Geparkeerde vliegtuigen in Californië. Stillbld. Wolficon viaYouTube

(Brussel, België Eurocontrol)  - EUROCONTROL heeft een nieuwe prognose opgesteld waarin in drie scenario's wordt gekeken naar de mogelijke evolutie van het binnenlandse en internationale luchtverkeer in Europa in de komende vier jaar. Daarbij wordt rekening gehouden met de verwachte ontwikkeling van de COVID-19-pandemie. De belangrijkste bevinding van het rapport is dat het verkeer naar verwachting op zijn vroegst in 2024 het niveau van 2019 zal bereiken. 

50% in heel 2021

Eamonn Brennan, directeur-generaal EUROCONTROL zei: "De situatie blijft zeer uitdagend voor de Europese luchtvaart. We gaan de zomer van 2021 tegemoet en de meeste beperkingen zijn nog steeds van kracht ondanks de bemoedigende vooruitgang op het gebied van vaccinatie. Dus terwijl we anticiperen op een stijging van het zomerverkeer, ons meest waarschijnlijke scenario voor de middellange termijn voorziet in een gecoördineerde opheffing van beperkingen tussen regio's in het eerste kwartaal van 2022, wat meer langeafstandsreizen mogelijk maakt. We zullen waarschijnlijk ongeveer 50% van het verkeer in 2019 hebben voor heel 2021 (5,5 miljoen vluchten). Tegen het einde van volgend jaar zal het verkeer zich slechts hebben hersteld tot 72% van het niveau van 2019, en in 2025 pas weer dichtbij waar we pre-pandemie waren. "

Optimisch scenario

Het eerste scenario voorziet dat het verkeer tegen 2024 terugkeert naar het niveau van 2019, uitgaande van een wijdverbreide invoering van vaccinaties in het Europese netwerk tegen de zomer van 2021 in combinatie met een gecoördineerde versoepeling van reisbeperkingen en de hervatting van enkele langeafstandsstromen. Dit scenario sluit aan bij de plannen van de luchtvaartmaatschappijen voor de zomermaanden, gebaseerd op het ingehouden vraageffect, met name voor de VFR-markt (Visiting Friends and Relatives). Dit eerste scenario wordt echter als optimistisch beschouwd gezien de huidige stand van de voortgang van de uitrol van vaccins, met een gecoördineerde aanpak in alle staten die de komende maanden minder waarschijnlijk zal worden bereikt.

Realistisch

Het tweede scenario blijft het meest waarschijnlijk, waarbij het verkeer in 2024 herstelt tot 95% van het cijfer voor 2019 op basis van een wijdverbreide introductie van vaccinaties in heel Europa en een gecoördineerde versoepeling van reisbeperkingen tussen mondiale regio's in het eerste kwartaal van 2022, waarbij meer langeafstandsstromen op gang komen. terugkeer.

Pessimistisch 

Het derde, meest pessimistische scenario gaat ervan uit dat het verkeer in 2024 slechts 74% van het cijfer voor 2019 zal bereiken, met een volledig herstel pas in 2029. Dit scenario voorziet in aanhoudende beperkingen in de komende jaren als gevolg van fragmentarische vaccinaties en / of hernieuwde uitbraken van nieuw virus. spanningen, waarbij het vertrouwen van de passagiers negatief werd beïnvloed.

`` Het tempo van het herstel zal worden bepaald door de vooruitgang van vaccins en door staten die consistente en coherente maatregelen nemen om de luchtvaartindustrie te ondersteunen en ervoor te zorgen dat passagiers zich veilig voelen om weer te vliegen. In dit verband is er dringend behoefte aan een algemeen aanvaarde aanpak zoals de voorgesteld EU "Digitaal Groen Certificaat", een dat zowel passagiers, luchtvaartmaatschappijen als luchthavens de zekerheid kan bieden die ze nodig hebben om hun reis te hervatten, "voegde Eamonn Brennan toe.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.