maandag 23 november 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

De hemel boven Schiphol Foto Ischa1 cc

Vliegtax per 1 januari

14 november 2020 (door de redactie)

Vanaf 2021 komt er een vliegtax voorpassagiers. De reden daarvoor is dat vliegtuigen bijdragen aan de wereldwijde uitstoot van vooral CO2 en daarmee het broeikaseffect en de temperatuurverhoging helpen versterken. De belasting geldt niet voor vrachtverkeer: slecht voor de economie. Met de opbrengst van die belasting (tientallen miljoenen vertrekken jaarlijks) compenserende milieumaatregelen gefinancierd kunnen worden. De vliegtax gaat per 1 januari 2021 in. 

Belastingen groener maken

In het aanvullende onderzoek staat dat luchtvaartmaatschappijen met een vrachtbelasting zullen uitwijken naar omliggende landen, waardoor de gevolgen voor de luchthavens Schiphol en Maastricht Aachen Airport, groot zijn. Het kabinet blijft zich sterk inzetten voor een Europese vliegbelasting. 

Het kabinet wil, zoals in het regeerakkoord is vastgelegd, de belastingen vergroenen in lijn met de internationale klimaatdoelstellingen. Internationaal vliegen wordt in tegenstelling tot de auto, bus of trein nu niet belast, maar levert tegelijkertijd wel een bijdrage aan de (wereldwijde) uitstoot.

Bij de vormgeving van het wetsvoorstel is de structurele opbrengst van 200 miljoen euro uit het regeerakkoord leidend geweest. Om het wegvallen van de opbrengst van de vliegbelasting per vrachtvliegtuig te compenseren, zal het tarief van de vliegbelasting per passagier worden verhoogd van € 7 naar € 7,45 (prijspeil 2017). Transferpassagiers zijn uitgezonderd. Het gaat om een tarief dat in december nog precies wordt vastgesteld omdat het wordt gecorrigeerd voor de inflatie.

Europa

In veel landen om ons heen is er al een vliegbelasting. De afgelopen jaren heeft Nederland eerst stevig ingezet op Europese samenwerking. Zo is er een internationale conferentie georganiseerd en hebben acht andere EU-landen samen met Nederland de nieuwe Europese Commissie opgeroepen om met een voorstel te komen voor een vorm van vliegbelasting. De verwachting is dat de Europese Commissie in het tweede kwartaal van 2021 met eerste voorstellen rondom belastingvrijstellingen voor brandstof voor de luchtvaart komt. De belasting per passagier in Nederland sluit al goed aan bij de belastingen op luchtvaart van andere Europese landen, wat Europese coördinatie ten goede komt. 

Zie ook:

Lees meer over:

Klimaat belasting broeikas vliegen
Deel dit bericht met je vrienden!