Verkiezingsdebat over 'sociaal ondernemerschap'

25 februari 2022 door Ada van Dijk
Verkiezingsdebat over 'sociaal ondernemerschap'
Plaats maken voor sociaal geld verdienen Foto Ada van Dijk

Sinds een paar maanden is er in  42 Workspace aan de Schiedamsevest, hoek Witte de Withstraat horeca gevestigd. Zo veel mogelijk duurzaam, lokaal en circulair is het motto van TechNoir. Toepasselijk om juist daar dus op 23 februari een verkiezingsdebat rond sociaal ondernemerschap te houden. Het protocol geheel volgens de COVID-regels: iedereen werd zorgvuldig gecheckt, maar zat daarna ouderwets op superspreader afstand want iedereen was er. Aanvankeijk wat onwennig, maar al snel was men de gegrepen door het onderwerp. 

'Sociaal ondernemerschap'

Wat zijn sociale ondernemers? In het kort pakken deze ondernemingen taaie vraagstukken op die liggen in het gebied van ongelijkheid, vergroening, participatie, hergebruik en circulair omgaan met grondstoffen. Dit werk wordt verzet tegen extreem lage kosten en met extreem lage investeringen omdat impact maken net zo belangrijk is als geld verdienen. I

mpact bevordert harmonieuze groei in de stad. Het debat ging over hoe de politiek na de verkiezing plaats gaat maken voor sociaal geld verdienen en de bedrijven die dat doen, aanmoedigt en beloont voor hun werk.

Sociaal, financiëel of beide 

Ingrid Ackermans van stadstuin de Rotterdamse Munt stelde het dilemma op scherp: ik kan niet kan groeien omdat ik een gemengd businessmodel heb met sociale en financiële doelstellingen. De klussen die ik als sociale onderneming oppik op vergroening en bewustwording van eetbare planten zijn van grote maatschappelijke waarde, maar het realiseren van deze doelen wordt niet goed betaald. Dit sociale aspect kan ik niet inzetten binnen een standaard businessmodel omdat er geen prijs voor vastgelegd is en ik geen betalende klant heb voor deze waarde.

Zuivere koffie

Rodney van den Hengel van de Heilige Boontjes bracht het als volgt: ik verkoop goeie koffie. Mijn andere prestatie is dat ik mensen die niet meedoen op de arbeidsmarkt leer hoe ze zichzelf kunnen bedruipen. Ik bespaar de gemeente langdurig 17.000 euro per mens per jaar. Dat hoeft je niet te meten want we weten het al en het staat online op platform MAEX.nl. Dat was nieuws voor de VVD. De aanwezige tweemeterlange zevenvinker wilde juist dit meetbaar maken zonder het plan te noemen wat hij dan zou willen met zo'n meting.

Social Return on Investment

De gemeente meet ook al sociaal gedrag in haar aanbesteding. Er is een SROI-verplichting van 1,5% bij alle bedrijven die leveren aan Rotterdam. Deze bedrijven kunnen via een prijswinnend RIKX-platform hun verplichte SROI-bijdrage zonder noemenswaardige inspanningen inzetten voor Social Return on Investment. In TechNoir werd RIKX tot mijn verrassing partij-breed niet vermeld. Men wil graag 'verbinden en versimpelen', een 'revolterend fonds' of coachende toegewijde ambtenaren die bedrijven helpen hun weg te vinden in het gemeentelijk apparaat en naar betaalbare werk- en winkelpanden.

Politiek moet opmerkzamer zijn 

De politiek heeft echter heel lang en heel veel geïnvesteerd in regels en organisaties, maar men is dat vergeten of vind dat wellicht niet sexy genoeg. Kort door de bocht zijn de meeste raadsleden onbekend met of ontevreden over de bestaande oplossingen. De politiek heeft daarnaast geen oog en geen beloning voor sociaal ondernemers die de druk op verminderen op uitkeringen, voorzieningen en gebruik van WMO-diensten. Geen van de aanwezige partijen heeft hier een serieus beleidsdoel voor opgeschreven en zal ambtenaren aanmoedigen de uitvoering van staand beleid te verbeteren.

Initiatieven verdienen bekendheid

Het lijkt me dus dat probleemoplossende initiatieven als Rikx, Maex en CityLab een gezonde dosis aandacht en bekendheid bij de ambtenaren verdienen. Aandacht en feedback maakt hen ook beter. De keerzijde van deze verwaarlozing is dat veel maatschappelijke vragen nu onnodig duur of minder elegant opgelost worden dan mogelijk is. Ook daarom is het goed dat VoorGoed en partners op dit onderwerp gedoken zijn. Het debat brengt aan het licht hoe weinig oog de politiek heeft voor de inzet en de toegevoegde stedelijke waarde van sociaal werkende bedrijven.   

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.