Veilige haven betekent ook veilige data

20 december 2021 door een van onze redacteuren
Veilige haven betekent ook veilige data
Foto PoR

De roep om in de haven veilig te kunnen werken, met betrouwbare partijen en data, vormde voor Portbase de aanleiding om, samen met de havencommunity, een speciaal programma te ontwikkelen: ‘Samen veilig data delen’. Peter de Graaf, managing director Portbase, licht toe: ‘Dit programma zet in op een ketenbrede aanpak, met concrete oplossingen om de informatie-uitwisseling tussen de verschillende schakels in de logistieke containerketen veiliger te maken.’

Drie uitgangspunten

Toenemende (cyber)criminaliteit maakt dat de veiligheid in de Rotterdamse haven hoog op ieders agenda staat. Uiteraard ook, of misschien wel juist, als het gaat om het delen van data. Het programma ‘Samen veilig data delen’ kent derhalve drie uitgangspunten: veilige identiteiten, veilige processen en een veilig platform. Kort gezegd, gaat het dan bijvoorbeeld over de implementatie van multi-factor authenticatie (MFA) en het werken met machtigingen. Maar het gaat bijvoorbeeld ook over een meer gelaagde beveiliging van het PCS.

Samenwerking

Wat het programma ‘Samen veilig data delen’ kan opleveren, laat een actueel praktijkvoorbeeld zien. Tot nu toe wordt een container in de Rotterdamse haven vrijgegeven met behulp van een pincode, een ‘sleutel’. Door aan te haken op het programma ‘Samen veilig data delen’ kunnen alleen geautoriseerde bedrijven en hun medewerkers binnen de diensten van Portbase de benodigde digitale handelingen verrichten en informatie verkrijgen in relatie tot het containervrijgaveproces.

Portbase krijgt dit voor elkaar door toepassingen te ontwikkelen voor het havenbedrijfsleven waarmee gesloten ketens zijn te realiseren. Alleen partijen die gemachtigd worden, krijgen toegang tot zo’n gesloten keten. Een account en de juiste ‘sleutel’ volstaan daardoor niet meer, omdat er een extra beveiligingslaag is aangebracht met de toepassing van machtigingen.

Aanvullend maakt Portbase het PCS geschikt voor oplossingen van derden die nóg een extra beveiligingsslaag toevoegen. Zo kunnen rederijen ervoor kiezen om pincodes digitaal te versleutelen. Hapag Lloyd is de eerste grote rederij in de Rotterdamse haven die via het Belgische techbedrijf T-Mining deze extra waarborg gaat gebruiken, gekoppeld aan het PCS van Portbase. Beide partijen gaan hier deze maand al mee van start.

Verder uitrollen

Het streven is om het concept van de extra beveiligde containervrijgave op korte termijn, en in nauw overleg met de havencommunity, verder uit te rollen en vervolgens te optimaliseren. De Graaf: ‘Dit gaat bijdragen aan de realisatie van een veilige Rotterdamse haven, omdat de diefstalgevoelige pincode daarmee irrelevant wordt in het logistieke havenproces.’

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.