donderdag 20 februari 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Van wie is deze stad?

15 juli 2019 (door Kees Versteeg)

De video die het bidbook begeleidt waarmee Rotterdam het Eurovisiesongfestival probeert binnen te halen, heeft tot veel commentaar geleid. Vooral van de kant van autochtone Rotterdammers en politieke partijen als Leefbaar Rotterdam en 50PLUS. Geen wonder. Haast een complete bevolkingsgroep ontbreekt in de video: blanken.

Verder viert leeftijdsdiscriminatie hoogtij. Ook vijftigplussers, van welke etniciteit dan ook, zijn nergens te bekennen. In de video wemelt het daarentegen van de jonge zwarten en Aziaten. Die overigens onvoorstelbaar saai aan de gang zijn – in het eerste het beste bejaardentehuis gebeurt meer. Een lijzige voice-over – de producent is erin geslaagd om Rotterdams meest houterige Surinaamse actrice voor deze inspreekjob te strikken – vertelt met het filosofisch inzicht van een bakkeljauw dat je in Rotterdam kunt ‘zijn’ en ‘worden’.

Ach, de producent zal wel de opdracht hebben gekregen om een inclusieve en diverse video te maken. In de praktijk betekent dat dus: geen blanken maar hiphoppers. Geen daden maar rollerskates. Het zal allemaal wel Amerikanisering zijn. Globalisering. Maar wat een suf Seattle krijgen we te zien.

Je kunt er natuurlijk je schouders over ophalen en de video afdoen als een misser. Desalniettemin is er reden tot zorg.

De songfestivalvideo legt het hedendaagse cultureel probleem pijnlijk bloot: van wie is deze stad eigenlijk? Het moet wel aan de verziekte politieke verhoudingen in deze stad liggen dat er zo’n eenzijdige video wordt uitgebracht. Het drukt je neus op de nogal enge feiten. Alle partijen in de raad mogen zich dat aantrekken. Er is sprake van een gevaarlijke touwtrekwedstrijd tussen autochtonen en allochtonen.

In het begin zag het er nog zo voortvarend uit. De dag nadat Duncan het Eurovisiesongfestival had gewonnen, klonken er reeds stemmen om het Eurovisiesongfestival 2020 in Rotterdam te organiseren. Inderdaad, die winst bood de stad een gouden kans. Ook wethouder Kasmi (D66) toonde zich zeer actief: in een mum van tijd werd een bidbook samengesteld dat kon concurreren met dat van andere steden. Op het moment dat ik dit artikel schrijf, lijken alleen nog Rotterdam en Maastricht serieuze kandidaten. So far so good.

Maar dan die video. Bedoeld als wervingsspotje en begeleiding van het bidbook. De boodschap: Rotterdam bestaat voor 99% uit zwarten en Aziaten en één in elkaar geslagen blanke – zanger Jordy Dijkshoorn van DeLikt, die vorig jaar in het nieuws kwam na ernstig te zijn mishandeld tijdens een avondje stappen.

Foto Jordy Dijkshoorn komt van @facebook.com

De video geeft reden tot verontrusting. Een complete bevolkingsgroep blijkt te zijn weggeknipt. De culturele Verelendung ingestuurd. Het bestaan uitgemonteerd. Elke nuance ontbreekt. Niks ‘All kinds of everything’ – om maar eens een winnend songfestivalliedje te noemen. Als deze video representatief is voor het nieuwe cultuurbeleid van dit linkse college, dan moet er snel worden ingegrepen. Deze stad is namelijk van ons allemaal.

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road