woensdag 23 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Van ontwerpen word ik vrolijk

31 oktober 2008 (door de redactie)

  Thijs de Jong (27) is zelfstandig ondernemer. Hij werkt als ontwerper vanuit de in mei van dit jaar geopende Creative Factory aan de Maashaven. Volgens hem is een goede ontwerper dag en nacht met z’n vak bezig en moet je als beginnend ondernemer initiatief nemen en nooit opgeven . ,,Het gaat om doorzettingsvermogen.”


Je bedrijf heet de Grafisch Ontwerp Dienst. Wat doe je precies?

,,Ik ontwerp vooral digitaal drukwerk voor allerlei bedrijven. Dat kunnen folders of flyers zijn, maar ook ander promotiemateriaal. Het komt veel voor dat ik de huisstijl van een bedrijf of een evenement ontwerp en dan ontferm ik me over het hele pakket aan merchandising.”

Â

Voor welke bedrijven werk je zoal?

,,Eén van mijn visitekaartjes is de Creative Factory zelf. Zo is het logo van de fabriek door mij ontworpen. Ik heb ook dingen gedaan voor het Conservatorium, Cruyff Classics, Goliath, de EFR-Business Week en ik heb recentelijk de huisstijl ontworpen voor Actiview, een bedrijf dat ook in dit gebouw gehuisvest is.”

Â

Voor veel jonge mensen is het opzetten van een eigen bedrijf een lastige stap. Hoe heb jij dat aangepakt?

,,Ik zeg altijd dat je als ondernemer geboren wordt. Het zit in je of het zit niet in je. Ik had het voordeel dat mijn opleiding aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam erop gericht was om je als student klaar te stomen voor het zelfstandig ondernemerschap. Ook heb ik veel te danken gehad aan de organisatie Kunstenaars & co, die mij hielp bij het maken van een bedrijfsplan. Toch heb ik altijd ook zelf initiatief genomen en doorgezet als het tegenzat. Het draait in de ondernemerswereld allemaal om doorzettingsvermogen.”

Â

Hoe ga jij persoonlijk te werk als ontwerper?

,,De kunst van het ontwerpen is om voor een juiste communicatie met de doelgroep van je opdrachtgever te zorgen. Ik hou ervan om mijn klant veel te betrekken bij het nadenken over het ontwerp, om samen het hele traject te doorlopen. Je bent de hele tijd ideeën en schetsen heen en weer aan het zenden. Ik vergelijk die manier van werken altijd met tennissen. Er gaat veel tijd in zitten, maar het levert naar mijn mening het beste resultaat op.”

Â

Op je website staat dat je naar opdrachtgevers zoekt die van ‘vernieuwend, professioneel Dutch design’ houden. Wat houdt dat in?

,,Ik hou van opdrachtgevers die graag uitdagingen aangaan en zich op een bijzondere manier willen profileren. Zodat ik er echt iets moois van kan maken. Als het nodig is neem ik natuurlijk ook puur zakelijke opdrachten aan zoals het ontwerpen van visitekaartjes, maar ik hou meer van creatieve opdrachten die me meer vrijheid geven. ‘Dutch design’ klinkt gewoon lekker. Die term is een beetje een verkooppraatje, haha. Het is vooral belangrijk voor internationale opdrachtgevers. Voor mij betekent ‘Dutch design’ dat het er gelikt uitziet, dat het een meerwaarde heeft en dat het ontwerp een diepere betekenis heeft.”

Â

Komt bij jou de inspiratie voor een nieuw ontwerp spontaan of ga je uitgebreid zitten om na te denken?

,,Als je een nieuwe opdracht krijgt, ben je eigenlijk 24 uur per dag bezig met nadenken. Het laat je niet meer los. Je bent continu aan het zoeken naar oplossingen. Goede ideeën schieten je op allerlei momenten te binnen. Ineens heb je het. Dat kan gebeuren als je op de fiets zit of zelfs op het toilet, haha.”

Â

Op welk ontwerp van jezelf ben je het meest trots?

,,Je laatste project is altijd het mooiste. Dat zit nog vers in je hoofd en het geeft altijd een gevoel van voldoening als je het afgerond hebt. Als ontwerper stel je jezelf ten doel je telkens weer te verbeteren. Je leert bij ieder project. Als ik dan toch iets moet noemen dan vind ik de flyer waarmee je een vliegtuigje kan vouwen (‘flyerflyer’), die ik ontworpen heb voor een evenement in Off Corso, wel één van de leukste.”

Â

Vind je de stad Rotterdam een goede plek voor creatieve mensen?

,,Ik vind Rotterdam een fantastische plek voor creatieve mensen. Het is een stad die durft. Zelf voel ik me hier heel erg thuis. In eerste instantie is het een beetje wennen voor veel mensen denk ik vanwege het imago van kille havenstad, maar als je je plekje eenmaal gevonden hebt wil je hier niet meer weg. Bijna al mijn opdrachtgevers zitten zelf ook in Rotterdam, dus ik heb veel aan de stad te danken. Het voelt voor mij bijna als verraad als ik een opdracht buiten Rotterdam aanneem, haha.”

Â

Heb je nog dromen?

,,Ik hoop dat het me goed blijft gaan en ik hoef niet per se rijk te worden. Dit klinkt misschien heel saai, maar ontwerpen is wat ik wil en ik word er vrolijk van. Plezier in je werk, daar gaat het om. Ik stel mezelf altijd doelen op de korte termijn. Mijn eerstvolgende doelstelling is om over twee jaar echt zelfstandig mijn boterham te kunnen verdienen. Nu leef ik nog voor een deel van een kunstenaarsuitkering. Je moet geduld hebben in het leven, kleine stapjes tegelijk zetten, maar je altijd ergens in vastbijten en geloof in jezelf blijven houden.”

Deel dit bericht met je vrienden!