maandag 18 oktober 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Deelauto's in de Kruispleingarage. Foto Eric Fecken

Van bezit naar gebruik: Pilot deelauto’s Schouwburgplein

3 september 2021 (een van de redacteuren)

In de parkeergarage Schouwburgplein 2, ook wel bekend als de Kruispleingarage, zijn vanaf 1 september 10 parkeerplekken gereserveerd voor deelauto’s. Drie aanbieders van deelvervoer bieden er elektrische auto’s aan. Gebruikers parkeren gratis in de Kruispleingarage en kunnen in andere steden als Utrecht en Amsterdam ook parkeren. Ook zijn er binnen Rotterdam ritten mogelijk. Doordat de deelauto’s in een parkeergarage staan, blijft er meer ruimte over op straat voor voetgangers, fietsers en groen.

De deelauto’s van Amber, Greenwheels en Share Now zijn in ieder geval één jaar in de garage  beschikbaar, om te leren hoe deelauto’s gebruikt worden die minder zichtbaar zijn op straat. Rotterdam wil samen met de aanbieders inzicht krijgen in bijvoorbeeld gebruikstijden, afgelegde afstanden en wie de gebruikers zijn, vanuit het drukste gebied in Rotterdam. De pilot is een aanvulling op het huidige en groeiende aanbod deelauto’s in Rotterdam. Naast de auto’s in parkeergarage, zijn er al deelauto’s beschikbaar die op vaste plekken op straat opgehaald én afgeleverd moeten worden en deelauto’s die overal in de stad  opgehaald of afgeleverd kunnen worden.

Gemakkelijke deur-tot-deur reis

Het stationsgebied Rotterdam Central District is een van de drukste gebieden in het hart van de stad. Een levendig gebied waar mensen wonen, werken en reizen. Er is weinig parkeermogelijkheid op de openbare weg. Dat zorgt ervoor dat bewoners niet altijd een auto dicht bij huis kunnen parkeren. De introductie van vaste elektrische deelauto’s in de parkeergarage biedt bewoners – en bezoekers – de mogelijkheid om dichtbij te parkeren en hun reis met de deelauto te maken, starten of eindigen. Zo kan deelvervoer een gemakkelijke en goed bereikbare schakel zijn in de reis van deur-tot-deur.

Van bezit naar gebruik

Veel mensen hebben een auto, maar gebruiken die maar weinig. Ze betalen wel voor het parkeren, onderhoud en verzekering, ook als ze niet rijden. Deelvervoer is hier een oplossing voor, zegt Judith Bokhove: “Voor een korte reis door de stad zijn er deelfietsen en deelscooters. Of je stapt in het openbaar vervoer. Voor langere ritten en reizen tussen steden kun je kiezen voor het openbaar vervoer of vanaf nu voor deze elektrische deelauto’s. Zo kom je overal waar je moet zijn, en betaal alleen wanneer je reist. Bovendien zorgen de deelauto’s in de Kruispleingarage ervoor dat er minder auto’s op straat geparkeerd staan en is meer ruimte is voor fietsen, lopen en groen.”

Voortdurende evaluatie

De pilot start op 1 september 2021 en duurt tot en met 31 augustus 2022. Tijdens de pilot vinden verschillende evaluatiemomenten plaats tussen de gemeente en de deelnemende aanbieders. De data uit de pilot gebruikt Rotterdam voor toekomstig beleid.
De pilot is onderdeel van Europees project Mobi-Mix, waarin verschillende Europese steden samenwerken om gebruik van deelvervoer en de ontwikkeling van Mobility-as-a-Service te versnellen en zo bij te dragen aan vermindering van CO2-uitstoot.

Meer informatie over de pilot en deelvervoeraanbieders in Rotterdam vind je op www.rotterdam.nl/deelvervoer.

Zie ook:

Deel dit bericht met je vrienden!