maandag 18 oktober 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Bulldog uit raam vrachtwagenFoto pxhere cco

Van de westelijke havens geen nieuws

3 januari 2021 (een van de redacteuren)

De eerste dag waarop weer douaneformaliteiten gelden voor goederenvervoer tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie is rustig verlopen in de havens van Rotterdam en IJmuiden. Verkeersopstoppingen nabij ferry terminals zijn uitgebleven. Ook bleef het zeer rustig op de speciale Brexit bufferparkeerlocaties voor vrachtwagenchauffeurs die hun papieren nog niet op orde hebben. Ook uit andere WestEuropese havens komen geen berichten over opstoppingen. 

De impact moet nog blijken

Het is echter nog te vroeg om conclusies te trekken. Vanaf maandag 4 januari zal moeten gaan blijken wat de echte impact van de Brexit gaat zijn op de haven, en op de goederen- en verkeersstromen rondom de ferryterminals. Er waren op vrijdag 1 januari, een officiële feestdag in het VK en Nederland, minder afvaarten dan op een normale vrijdag. Ook het weekend van 2 en 3 januari wijkt af van het reguliere afvaartschema. Daarnaast zijn in de aanloop naar 1 januari grotere voorraden aangelegd in het VK, Daardoor werden er in de voorbije weken bovengemiddeld meer goederen vervoerd via de ferry.

Digitaal aanmelden

Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat, gemeenten, ferrybedrijven, douane, NVWA, politie, veiligheidsregio, Koninklijke Marechaussee en Portbase hebben in nauwe samenwerking maatregelen getroffen om de goederenstroom van en naar het VK zo soepel mogelijk te laten doorgaan en verkeershinder te vermijden. Zo is het port community systeem Portbase aangepast zodat vracht voortaan vooraf digitaal kan worden aangemeld. Ferry terminals accepteren enkel lading die via Portbase is aangemeld.

Vrachtauto’s van vervoerders die hun lading niet vooraf via Portbase hebben aangemeld, krijgen geen toegang tot de terminal. Voor deze vrachtwagens zijn speciale tijdelijke parkeerplaatsen ingericht. Zij mogen daar maximaal 24 uur verblijven om de lading alsnog digitaal aan te melden. Rijkswaterstaat heeft bufferparkeerplaatsen ingericht en verkeercirculatieplannen gemaakt om het weggestuurde vrachtverkeer snel en veilig van de ferry terminals naar deze tijdelijke parkeerplaatsen te geleiden met zo min mogelijk overlast voor weggebruikers.

Zie ook:

Lees meer over:

Brexit haven
Deel dit bericht met je vrienden!