Spoortunnel verandert huizenprijzen én status buurt
De inwoners van Delft hebben lange tijd aanzienlijke overlast ervaren van het treinverkeer. Sinds 1965 reden de treinen op een verhoogd niveau de stad binnen, via een spoor dat de stad doorsneed. Analyses van het CPB laten zien dat die overlast het minder aantrekkelijk maakte om dichtbij het spoor te wonen. Dat resulteerde dan weer in lagere vastgoedprijzen. Het CPB maakt dat inzichtelijk door gebruik te maken van een dataset met alle woningtransacties door NVM makelaars vanaf 1995.
Naast het effect op vastgoedprijzen laat het CPB in dit onderzoek zien, dat de ondertunneling van het spoor heeft geleid tot grote veranderingen in de samenstelling van wijken. Zo is de sociaaleconomische status van de inwoners in de buurten rondom de ondertunnelde spoorlijn fors veranderd.
Logisch is het allemaal wel: verbetering van de stadskwaliteit in de breedte leidt ook to verbetering van de woonkwaliteit wat weer gevogen heeft voor de huizenprijzen. Zo kan je voorzien dat in Rotterdam bijvoorbeeld afdekking van het verkeerskanaal 's Gravendijkwal ook daar tot huizenprijsstijging zou leiden.
Lees hier het hele CPB rapport
Reacties op dit artikel graag naar contact@vandaagenmorgen.nl met in het onderwerp: reactie en de naam van het artikel.