woensdag 5 augustus 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Nadelhorn Foto © Ronald G

De achterkant van de berg

1 augustus 2020 (door Ronald Glasbergen)

John le Carré beschrijft in zijn autobiografische verhalenbundel The Pigeon Tunnel zijn research voor een boek dat speelt in Oost Congo. Hij vertelt daarin terloops (le Carré is een meester van het terloopse) hoe voor hem het maken van een foto gelijk staat met vergeten.

Le Carré: 'Camera’s don’t work for me, When I write a note my memory stores the though. When I take a photograph the camera steals my job.’ Mooie observatie, maar het is natuurlijk ook een kwestie van perspectief. Een beroepsfotograaf maakt anders foto’s dan iemand die nu en dan een kiekje maakt.

Zo keek ik onlangs tijdens een korte vakantie in Zwitserland en keek tijdens een wandeling tot mijn verassing tegen een berg aan die ik 25 jaar eerder beklommen had. Ik herkende de berg pas na een tijdje, ik was lang niet in het gebied geweest. Heeft een berg een achter- en een voorkant? Dat hangt van de plek af waar je staat en van deze kant had ik de berg nog nooit gezien. Bovendien was de dag dat ik samen met met mijn vriendin de top beklom de berg in nevel gehuld. Toen we aangekomen bij het topkruis op 4327 meter bleek de inhoud van alle veldflessen keihard bevroren. 

Tijdens een wandeltocht tien dagen geleden herkende ik dezelfde koude berg. 25 jaar geleden had ik zelf met  gidsboekjes, bergkaarten en aantekeningen de route uitgezet. Die aantekeningen en de klimpartij zorgden voor haarscherpe herinnering. De berg probeerde zich die dag opnieuw in de wolken te verstoppen, vergeefs. Ook voor de camera viel er niets meer te stelen. De berg was allang deel van mijn 'job'. 

 

Zie ook:

Lees meer over:

Fotografie Berg boeken
Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven