dinsdag 14 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Foto China Shipping

Stranding Indian Ocean helpt haven

9 februari 2016 (door Alexander Bakker)

Rotterdam Vandaag & Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze site te ventileren. Gastschrijver Alexander Bakker is oud-havenjournalist in Rotterdam en is tegenwoordig actief als zelfstandig communicatieadviseur.

De Chinese rederij China Shipping heeft ongewild zowel de Rotterdamse haven als de internationale bergingsindustrie een enorme dienst bewezen.

In aanloop naar de haven van Hamburg is haar vlaggenschip Indian Ocean, één van de grootste containerschepen van dit moment, muurvast gelopen op een zandbank in de Elbe, de aorta van Rotterdams concurrent Hamburg.

Het mega-containerschip is er in de nacht van maandag op dinsdag bij springtij onder aanvoering van de bergers van Smit Salvage na bijna een week vlotgetrokken. Het springtij was voor de bergers een unieke kans. Was de bergingspoging opnieuw mislukt, dan had op de rivier een deel van de lading van de Indian Ocean moeten worden gelost hetgeen een (wekenlange?) stremming van de Elbe zou hebben betekend.

Storing
De stranding van de Indian Ocean was het gevolg van storing in de elektrotechnische aansturing van het scheepsroer. Een ogenschijnlijk kleine storing, maar wel één met grote gevolgen.
De directe schade is er één voor de reder en haar verzekeraars. Bij de Hamburgse containerterminal is de planning de afgelopen week in het honderd gelopen en natuurlijk hebben de ontvangers van de containers aan boord van het schip wat langer op hun goederen moeten wachten.
De echte schade gaat worden gevoeld door de haven van Hamburg als geheel. Met de groter worden van de containerschepen is de druk om de bochtige Elbe te verdiepen al jarenlang een slepende discussie waarbij vooral milieugroeperingen zand in de raderen strooien.

Schakel
Hamburg is van oudsher een belangrijke schakel in de wereldhandel. Tegenwoordig doen de mega-containerschepen, de ultra large container carriers, éérst een andere diepzeehaven aan – veelal Rotterdam – om daar een deel van de lading te lossen om vervolgens met een geringere diepgang de Elbe te trotseren. Hetzelfde verhaal geldt voor de haven van Antwerpen, waarvoor de lastige route over de Westerschelde ook niet hoog staat op het lijstje met favorieten van kapiteins.
In Hamburg heeft de stranding van de Indian Ocean de discussie over de verdieping van de Elbe nieuwe brandstof gegeven. Tegelijkertijd wrijven de tegenstanders zich in de handen want dit incident heeft, in hun ogen, eens te meer aangetoond dat die mega-schepen beter elders kunnen aanmeren. De ervaring heeft geleerd dat dit soort maatschappelijke discussies niet bepaald snel zijn beslecht en dus is de verdieping van de Elbe nu verder weg dan ooit.

Voorzichtig
Eigenaren van mega-containercarriers zullen na het incident met de Indian Ocean een beetje voorzichtiger zijn bij het aanlopen van Hamburg. Liever een paar honderd containers minder, dan het risico op nog een keer muurvast te zitten op een zandbank. Dat zal in het voordeel van Rotterdam uitpakken.
Nu hebben de Noord-Duitse havens Hamburg en Bremerhaven de afgelopen jaren natuurlijk niet zitten snurken terwijl de schepen alleen maar groter werden. Aan de Duitse kust zijn nieuwe containerhavens gebouwd, maar om die tot volle wasdom te laten komen moeten de stadse terminals veel van hun activiteiten verhuizen. Daar lijken tot nu toe de terminaluitbaters niet toe genegen.
De stranding van de Indian Ocean heeft nóg iets duidelijk gemaakt: in geval van een incident met zo’n mega-schip staan de bergers vandaag-de-dag met (bijna) lege handen. Voor het vlottrekken van de Indian Ocean waren maandagnacht twaalf sleepboten met een gezamenlijke trekkracht van ruim duizend ton nodig. En dan was het nog een relatief eenvoudige operatie.

Lossen
Als deze bergingspoging was mislukt had een deel van de lading van de Indian Ocean moeten worden gelost. Maar, in de verste verte was er geen drijvende kraan die hoog genoeg kon rijken. En als die er al was geweest, dan had tijdens de operatie het scheepvaartverkeer op de Elbe, de levensader van Hamburg, voor lange tijd moeten worden stilgelegd. Een immense schadepost.

 

 

De stranding van de Indian Ocean was feitelijk een klein incident. Schip en lading waren nog in tact. Maar wat als het schip op een meer rotsachtige kust was vastgelopen en lek geslagen? Of wat als er aan boord van zo’n mega-schip brand uitbreekt?
Bergers hebben de afgelopen jaren gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van deze schaalvergroting. De stranding van de Indian Ocean was als incident te klein om die discussie nieuw leven in te blazen.

Hollands Glorie
Wat rest is de vaststelling dat de berging van de Indian Ocean opnieuw een fraai staaltje van Hollands Glorie is geweest. Smit Salvage, tegenwoordig onderdeel van de maritieme dienstverlener Boskalis, heeft de klus geklaard. Daarvoor werden onder meer baggerschepen van Boskalis ingezet. Ook werd samengewerkt met de in Hamburg gestationeerde havenslepers van Kotug – met wie de havenslepers van Smit aan het fuseren zijn. Tevens werd vanuit Rotterdam de reuzenzeesleper Fairmount Expedition te hulp geroepen.

Indian Ocean
Eigenaar: China Shipping Container Lines
Lengte: 400 meter
Breedte: 59 meter
Diepgang: 5,3 meter (leeg), 12,7 meter (volbeladen)
Bouwjaar: 2014
Max. containercapaciteit: 19.100 TEU’s

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven