woensdag 27 oktober 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Albatros express doorkruist Duitsland voor Transport tussen Rotterdam en Beieren Foto PoR

Spoorvervoer Rotterdam-Beieren stijgt

30 augustus 2021 (een van de redacteuren)

Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen shuttles per week en dit is vorig jaar gestegen naar dertig. In 2021 zijn er verdere uitbreidingen te melden.

Aangezien steeds meer partijen spoorverbindingen opzetten tussen Zuid-Duitsland en Rotterdam is de capaciteit ook enorm toegenomen. Aan het begin van dit jaar was deze capaciteit, omgezet in TEU, gestegen tot bijna 200.000 TEU tussen Beieren en de grootste zeehaven van Europa.

Spoorweghaven

'We zijn erg trots op deze ontwikkelingen en willen in het bijzonder onze klanten bedanken voor het gebruik van het spoor,' zei Emile Hoogsteden, Vice President Commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. 'Het laat zien dat Rotterdam zichzelf steeds meer ontwikkelt als een spoorweghaven in Europa. Niet alleen is het aantal nieuwe verbindingen en de frequentie toegenomen, maar ook beginnen meer nieuwe spoorvervoerders hun activiteiten op deze route, waardoor ze nog meer keus creëren voor klanten en een sterker treinproduct neerzetten.' Naast TX Logistik, Kombiverkehr en European Gateway Services, zijn ERS Railways, Eurogate intermodal, TFG Transfracht/DB Cargo, BTT en IGS Intermodal Container Logistics actief geworden als spoorvervoerders tussen Beieren en de haven van Rotterdam. Emile Hoogsteden vertelt verder: 'Hoewel we in onze folders niet praten over spottreinen, zijn deze zeker de moeite waard om te vermelden, zoals onder andere, spoorvervoerder Raillogix.'

'Er rijden dagelijks spoorshuttles tussen Rotterdam en Beieren', zegt Ingrid Rossmeier, Vertegenwoordiger Zuid-Duitsland bij Havendienst Rotterdam. 'Treinen naar Burghausen rijden vijf keer per week, Neurenberg acht keer en München zelfs dertien keer per week.'

AlbatrosExpress

In de tweede helft van 2021 zal de bestemming Passau in het zuidoosten van Beieren en gelegen aan de grens met Oostenrijk waarschijnlijk worden toegevoegd, als TFG Transfracht een spoorwegverbinding opzet naar deze bestemming. 'En we willen ook bij Regensburg beginnen', legt Philipp Best, sales manager van de Duitse spoorvervoerder uit. 'Het maakt deel uit van ons AlbatrosExpress West netwerk, waar we eind 2020 mee zijn begonnen. Vanwege de capaciteitsproblemen van containerrederijen door de gevolgen van Covid-19 is de internationale positie van Rotterdam alleen maar meer gegroeid. Dus wij merken dat steeds meer klanten niet alleen via de noordelijke en zuidelijke havens van en naar Beieren willen verzenden, maar ook via Rotterdam. Wat betreft import gaat het voornamelijk om consumptiegoederen, wat betreft export gaat het ook om industriële goederen.'

 Foto PoR

Volgens Philipp Best zijn de nieuwe verbindingen niet alleen goed voor wederzijdse handel, maar ook voor duurzaamheid. 'Groei in spoorvervoer speelt een belangrijke rol op de weg naar CO2-vrij goederenvervoer in Europa. Met onze reeks aan TFGeco treinoplossingen voor volledig CO2-vrije en neutrale transporten leveren wij reeds een belangrijke bijdrage aan het klimaat. Om deze positieve ontwikkelingen door te zetten zou de spoorweginfrastructuur tussen Rotterdam en Beieren, zoals gepland, op tijd moeten worden uitgebreid. We hebben al last van congestie. Daarnaast moet er meer ruimte worden vrijgemaakt in de steden op de route voor goederenvervoer per spoor, met treinen die minstens 740 meter lang zijn.'

Meer informatie over de verbindingen (bijv. via welke terminal in Rotterdam) is te vinden op Navigate, waar u ook aansluitend vervoer per schip van en naar Rotterdam toe kunt voegen.'

Zie ook:

Lees meer over:

haven railvervoer
Deel dit bericht met je vrienden!