zondag 12 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Sluiswachters de wacht aangezegd

25 juni 2013 (door Geert-Jan Laan)

Er is een onzalig plan van Rijkswaterstaat.
Vanwege bezuinigingen zullen de komende jaren een fors aantal sluizen in Nederland nog maar beperkt open zijn.

Dat is een aanval op het hart van de Nederlandse economie.

Juist in de afgelopen jaren is een aantal Nederlandse binnenvaartkanalen geschikt gemaakt voor containervervoer over het water.

Ook vele provincies hebben hier aan bijgedragen. Het doel was: Een binnenvaartschip met 50 containers scheelt 50 vrachtwagens.

Wanneer de sluiswachters ’s nachts niet meer mogen werken stapelen de containers in Rotterdam zich op. Er ontstaan binnenvaartfiles voor de gesloten sluizen.

Milieu
Het milieudoel is duidelijk. In Twente, maar ook in Veendam liggen grote Nederlandse binnenlandse containerhavens waar de containers vanuit Rotterdam per schip worden aangevoerd en nog een klein stukje met een vrachtwagen naar hun bestemming worden gebracht. Wanneer de sluiswachters ’s nachts niet meer mogen werken stapelen de containers in Rotterdam zich op. Er ontstaan binnenvaartfiles voor de gesloten sluizen.
De aanvoer van vracht via Rotterdam en de verdere distributie binnen Nederland en niet te vergeten Duitsland is sinds het einde van de 19e eeuw een voorname motor van de Nederlandse economie geweest.
Wie dat – als ambtenaar in Den Haag – overboord smijt weet niet aan welke kant zijn boterham is gesmeerd.
De Nederlandse binnenvaart – tot en met de Rijn en de lokale kanalen – is nog steeds de grootste van Europa. Daar mogen we best trots op zijn. Maar om daar zelf een dolk in de rug te steken lijkt mij een brug te ver.

Het doel was: Een binnenvaartschip met 50 containers scheelt 50 vrachtwagens.

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven