woensdag 20 oktober 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Schaf alle religieuze scholen af

23 januari 2009 (de redactie)

De Rotterdamse wethouder Leonard Geluk (CDA) vindt dat een christelijke basisschool mag eisen dat kinderen meebidden in de klas, ook als de leerlingen een ander geloof, dan wel geen geloof hebben. De aanleiding tot die uitspraak is een voorval op de protestants-christelijke Pniëlschool in Rotterdam. De 11-jarige Mohammed is van school gestuurd omdat – zo zeggen zijn ouders – hij wordt gedwongen tijdens het gebed zijn handen te vouwen en zijn ogen te sluiten. De jongen zou daar grote problemen mee hebben.

Het schoolhoofd zegt dat de jongen is weggestuurd wegens gedragsproblemen, maar erkent ook dat iedereen moet meebidden in de klas. Hij adviseerde de ouders om Mohammed vanwege zijn geloof naar een islamitische school te sturen.


Wethouder Geluk stelt: ,,Ook als niet-christen kan dus van je worden verlangd dat je je ogen sluit en handen vouwt tijdens het gebed. Ik vind dat heel redelijk. Het is een consequentie van het
christelijke karakter van de school’’.

Ook andere islamitische ouders, van wie de kinderen op de Pniëlschool zitten, lopen niet over van enthousiasme over het gedwongen bidgedrag. Velen zullen nu zeggen: waarom breng je je kind dan niet naar een openbare- of moslimschool? De ouders antwoorden dan steevast dat ze de kwaliteit van het onderwijs voor hun kind belangrijker vinden dan de religieuze identiteit van de school. Op christelijke scholen in Rotterdam zitten vrijwel altijd veel meer van oorsprong Nederlandse kinderen, die nu eenmaal minder taalproblemen hebben, waardoor het niveau van het onderwijs hoger is.

Die situatie moet de CDA-wethouder zorgen baren. Er is natuurlijk een heel eenvoudige oplossing: schaf alle religieuze scholen af, maak alle scholen openbaar. Zoals Nederland een scheiding tussen religie en staat kent, zou er ook een scheiding tussen onderwijs en religie moeten komen. Laat de godsdienstige opvoeding aan de ouders over. Zeker in de grote steden zou dat een grote vooruitgang betekenen. Het zou het mixen van de verschillende culturen bevorderen en het niveau van het onderwijs gelijkmatiger maken. En dat moet een onderwijswethouder toch willen?

 

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!