Sarah Naqvi op Art Rotterdam 2021

02 juli 2021 door Ada van Dijk
Sarah Naqvi op Art Rotterdam 2021
Sarah Naqvi, How does one say queen in Islam, 2020, full HD single channel, 14 min

Het werk van Sarah Naqvi bij Akinci is een hoogtepunt op Art Rotterdam 2021

Galerie Akinci combineert de film “How Does One Say Queen in Islam?” met de objecten die Naqvi in de film gebruikte, maar hangt ook die objecten zonder enig podium tussen de gele stalen binten van het VanNelle gebouw en naastgelegen brandweeraansluitingspunt.

Deze onorthodoxe keuze zet voorbijgangers op scherp en het trok mij -  heel slim -  naar de film waarin de objecten tot leven komen. Naqvi maakte volgens mij eigenlijk helemaal geen film maar een zeer vakkundig multidisciplinair werk: Indiaas aandoende dansbewegingen, prachtige teksten, zang, kostuums, muziek. Het thema van “How Does One Say Queen in Islam?” is haar persoonlijke visie op de macht van vrouwen in de geschiedenis van de islam. Het startpunt waren de verhalen zoals ze die van haar moeder en grootmoeder hoorde en later door research opnieuw boven water kreeg.

Dit urgente onderwerp verwoordt ze in prachtige, dichterlijke regels die met krachtige voordracht en op een bepaald moment gezongen, voor het voetlicht komen. Het samenspel van mens, landschap, beweging en de objecten is visueel zeer spannend. Het geheel heeft een verfrissende directheid die alle artistieke pretenties omzeilt en daarmee de productie onversneden persoonlijk engagement meegeeft. Dat maakt het tot een werk dat ook voorbijgaat aan filmische esthetiek en amusement en daarom is het een hoogtepunt op deze beurs.

Naqvi is een kunstenares met veel verschillende talenten die ondanks dat ze aan het begin van haar carriere staat, nu al laat zien dat ze over een uitgesproken en rijke woord, beeld en vormentaal beschikt. Ze is geboren in Mumbai en vraagt aandacht voor religieuze en maatschappelijke stigma's, onderwerpen die zichtbaar dicht op haarzelf zitten. 

Art Rotterdam voelt over het algemeen prima dit jaar. Er is aandacht voor de kunst zelf en men praat eerst over de werken en daarna over de rest. De goede sfeer blijft ook hangen op de vloer van de VanNelle omdat er slechts een afhaalpunt van Verkleij is voor verpakte broodjes en Verkelij zelf de drank om vier uur bezorgd op de stand. Deze karigheid leidt tot focus. Het leidt er ook toe dat mensen doorkijken en met een broodje in de hand de volgende stand inlopen of kort uitblazen op het gras buiten met een stempeltje op hun hand, om daarna ‘de rest te doen’. Ik vind dat een goede start na COVID, en richting geven aan het hernieuwde contact met veel mensen die ik lang niet gezien heb.

Meer weten over Sarah Naqvi? via website Akinci

Reacties op dit artikel  naar contact@vandaagenmorgen.nl 

Foto's: persfoto Galerie Akinci.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.