donderdag 23 september 2021

weekZine over stad, cultuur
en wereld

Rotterdamse kranten: Pompen of verzuipen

10 februari 2009 (Hans Roodenburg)

Dit jaar wordt cruciaal voor omvang en inhoud van de regionale media in de agglomeratie Rotterdam. Wie overleeft de inzakkende advertentiemarkt, wie worden de nieuwe eigenaren van het AD Rotterdams Dagblad en Maasstad Weekbladen, en zal de digitalisering van de informatievoorziening nog meer toenemen of veranderen?

Te beginnen met deze site, Rotterdam Vandaag & Morgen. Bij de initiatiefnemers en leiders ervan, Geert-Jan Laan en Jim Postma, bestaat nog steeds de motivatie om wekelijks in een papieren krant te verschijnen, zoals tijdelijk in de maanden oktober en november is gebeurd in een oplage van 50.000. Of dat dit jaar nog zal lukken en in welke vorm, hangt uiteraard van de benodigde financieringen af. Met enige afstandelijkheid kunnen we stellen dat de site in een behoefte voorziet door het brengen van specifieke, wat dieper gaande nieuwsberichten, verhalen, opinies en columns. Ook de ‘filmpjes’ over Rotterdam worden veel bekeken. Op de site zijn de hele dag door voortdurend circa 100 tot 200 mensen korte of langere tijd ‘on line’.

Algemeen Dagblad

Het enige nog overgebleven regionaal gerichte dagblad is AD Rotterdams Dagblad, een regionale editie van AD NieuwsMedia. Wat er met deze krant dit jaar gaat gebeuren, is zeer onzeker. De gesprekken tussen de eigenaren van AD NieuwsMedia (63 procent PCM, 37 procent Wegener) en de potentiële koper, de Belgische Persgroep, zitten in een beslissende fase. Vermoedelijk zal de Persgroep de nieuwe eigenaar worden en zwaar gaan reorganiseren in de gehele AD-groep. Waarschijnlijk op een manier zoals de Belgen in Amsterdam met succes Het Parool hebben omgevormd.

Wat dat voor de redactie van AD Rotterdams Dagblad betekent, is niet duidelijk. De opzet van de krant met zijn vele onderliggende edities zal waarschijnlijk ingrijpend wijzigen. Ook zal het redactiebestand – men is niet scheutig met het geven van cijfers, maar naar mijn inschatting toch altijd nog circa 70 fte’s – sterk moeten worden ingekrompen. Het zou mij niet verbazen als de Belgen in Rotterdam toch maar weer gaan kiezen voor de oude sterke naam ‘Rotterdams Dagblad’ om het regionale karakter van de krant te onderstrepen. Niemand van de redactie durft het uit te spreken, maar bij een reorganisatie van AD NieuwsMedia zal ook direct aan de orde komen wie verantwoordelijk is geweest voor de rampzalige teruggang sinds september 2005. Toen is de nieuwe formule van de gefuseerde kranten van start gegaan. Worden de eerst verantwoordelijke mensen – de managementtop van de redacties - daarop afgerekend? Immers de totale oplage van AD NieuwsMedia is sinds die tijd met een derde teruggelopen (zie: ‘Bloedbad in de regio’ op www.denieuwereporter.nl) ).

Het hier ter plaatse verschijnende AD Rotterdams Dagblad (een combinatie van het AD en het tot september 2005 zelfstandig gemaakte Rotterdams Dagblad) is getroffen door minstens een zelfde oplagedaling. De collega’s van het AD Rotterdams Dagbladdoen zeker hun best. Zij kunnen ook geen ‘ijzer met handen breken’. Ze zitten vast aan de bedachte formule, die overigens sinds het begin van het nogal populaire nieuwe AD in positieve zin wel is bijgesteld naar iets meer diepgang, achtergrond en kwaliteiten. De makke van het nieuwe AD is dat men zich uitsluitend richtte op de wat minder geschoolde jongeren die vooral ‘gedigitaliseerd’ leven. En dan moeten ze nog voor deze krant flink betalen (een abonnement kost circa 280 euro per jaar) terwijl op stations en op andere plaatsen in de stad de gratis kranten Spits!, Metro en De Pers voor het oprapen liggen. Trouwe internetlezers kunnen elke dag vrijwel alle informatie van het AD ook op hun pc lezen, terwijl deze lezers nauwelijks advertentie-inkomsten voor het ‘dure’ bedrijf opleveren.


Het ‘gat’ dat AD Rotterdams Dagblad liet ontstaan, is inmiddels deels opgevuld op de papieren markt door de op de ouderen gerichte De Oud-Rotterdammer en op internet dus door deze site. Het succes van de op vooral nostalgie gerichte De Oud-Rotterdammer, verschijnend eenmaal in de veertien dagen in een oplage van 120.000 (waarschijnlijk meer dan de dagelijkse uitgave van het AD Rotterdams Dagblad), blijkt ook uit het feit dat inmiddels in Den Haag een soortgelijke gratis krant (De Oud-Hagenaar) wordt uitgebracht en dat dergelijke plannen ook voor Utrecht bestaan.

Huis aan huisbladen

Maar er gebeurt op mediagebied nog veel meer in Rotterdam. De ‘pulp’ aan ongevraagd papier in de bus is met de komst van de huis-aan-huis-krant De Echo (Telegraaf-concern) toegenomen. De Echo heeft dankzij onderbiedingen het advertentiecontract voor gemeentelijke informatie binnengehaald. Andere weekkranten zijn De Havenlood/Het Zuiden (van Wegener) en de wijkedities van Maasstad Weekbladen (van PCM). Het lijkt erop dat Maasstad deel uitmaakt van ‘de deal’ om AD NieuwsMedia te verkopen aan de Belgische Persgroep in de zin dat Maasstad in zijn geheel wordt verkocht aan concurrent Wegener. Wat die er vervolgens mee wil doen, is onduidelijk.

Bij Maasstad Weekbladen ziet men de bui al hangen en men is daarom bezig om vooral het journalistieke deel van de gratis weekkrant een kwalitatieve oppepper te geven waarmee het voor een deel zich begeeft op het pad van het AD Rotterdams Dagblad. Zienderogen neemt de leeswaardigheid van deze weekkrant toe. Of ze het daarmee zullen redden, kan ik niet beoordelen. Misschien lukt het als de adverteerder ook begint te beseffen dat dit huis-aan-huis-blad niet alleen bedoeld is als ‘advertentiefuik’ maar ook wel degelijk informatieve toegevoegde waarde biedt!

RTV Rijnmond

Tenslotte nog een kort woord over RTV Rijnmond. Daarover is het op het ogenblik vrij rustig. De regionale radio- en televisieomroep voert gestaag en in wisselende kwaliteiten zijn ‘nummertjes’ op. Maar we verklappen geen geheim dat de financiering van deze media-uitingen elk jaar opnieuw een gebed zonder eind is. Landelijk worden voortdurend discussies gevoerd over de vraag om de door de overheid in het leven gehouden publieke omroepen samenwerkingsverbanden of zelfs fusies te laten aangaan met particuliere mediabedrijven óf ze anders te verbieden om als particulieren ondernemingen advertenties (reclames) te werven. We zijn benieuwd welke consequenties dit op termijn voor RTV Rijnmond zal hebben.

De hamvraag: hebben we nog suggesties hoe verder te gaan in de Rotterdamse media? Ja, we durven onze nek uit te steken! Uit oogpunt van efficiency en uit zakelijke overwegingen lijkt ons de volgende opties raadzaam:

  1. Een combinatie van het nieuwe Rotterdams Dagblad onder Belgische verantwoording met RTV Rijnmond.
  2. Een combinatie of fusie van Maasstad Weekbladen en Rotterdam Vandaag & Morgen (samen kunnen ze, zeker op digitaal en elektronisch terrein, een aardig tegenwicht vormen voor de combinatie in 1.)
  3. Verdere verspreiding onder de 50-plussers van het nicheproduct De Oud-Rotterdammer.
  4. We Laten De Echo aan zijn lot over. De gemeentelijke advertenties kunnen net zo goed of misschien zelfs wel qua bereikbaarheid beter in de andere media worden geplaatst.

 

Deel dit bericht met je vrienden!