maandag 21 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Schip bij de Maasvlakte. Foto Hennie van der Zouw

Rotterdam klaar voor slimme en autonome schepen

10 augustus 2020 (door de redactie)

'Slimme schepen hebben slimme havens nodig. En een slimme haven in het kader van de scheepvaart betekent zowel slimme VTS als slimme loodsdiensten. En daarom zijn we begonnen met onderzoek en ontwikkeling op onze verkeersbegeleiding, sensoren, maar ook de toepassing van kunstmatige intelligentie bij risicovoorspelling. We doen ook onderzoek naar de effecten van MASS op onze haven, VTS (Vessel Traffic Services), mensen en vaardigheden. Samenwerking staatdaarbij centraal. Zowel in het binnenland als buitenland,' aldus havenmeester René de Vries. 

MASS Port Network

Op 4 augustus is in Singapore daartoe MASS (Maritime Autonomous Surface Ships) Port Network opgericht. Dat is een samenwerkingsverband van havenautoriteiten uit China, Korea, Japan, Noorwegen, Denemarken, Finland, Singapore en Rotterdam om te komen tot standaarden die communicatie tussen autonome schepen en de wal mogelijk maken.

Het gaat daarbij om gedetailleerde richtlijnen en voorwaarden voor proeven in havens; het vaststellen van internationale terminologie; standaarden voor scheepsrapportage, verkeersbegeleiding, gegevensuitwisseling en het vergemakkelijken van MASS-proeven tussen havens.

Nog vele jaren conventionele schepen

Namens Havenbedrijf Rotterdam ondertekende havenmeester De Vries: 'De haven zal nog vele jaren draaien om conventionele scheepvaart, maar slimme schepen en zelfs autonome schepen zullen deel uitmaken van de scheepvaart met bestemming Rotterdam. We willen er klaar voor zijn.

Schema regles  VTS. Afb. Port of Rotterdam 

Lees meer over:

haven samenwerking
Deel dit bericht met je vrienden!