woensdag 8 april 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Reders gebruiken ‘catwalk’ niet goed

6 augustus 2014 (door de Redactie)

Rotterdam Vandaag & Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze site te ventileren. Rotterdam Vandaag & Morgen is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze opiniestukken. Gastschrijver Alexander Bakker is oud-havenjournalist in Rotterdam en is tegenwoordig actief als zelfstandig communicatieadviseur.

(Door Alexander Bakker)

Toen in het midden van de jaren negentig in Rotterdam voorzichtig werd geopperd de oude, vervallen terminal van de al lang uit beeld verdwenen Holland Amerika Lijn om te toveren tot een heuse cruiseterminal, zijn heel wat wenkbrauwen gefronst.


Bijna twintig jaar later is de Cruisterminal Rotterdam niet meer weg te denken, staan steeds duizenden likkebaardend te kijken bij aankomst en vertrek van tot de verbeelding sprekende cruiseschepen én is de tot Holland-Amerikakade gedoopte aanlegplaats óók verworden tot een 'catwalk'.

Komend weekeinde is de Vanguard – ’s werelds grootste ‘zwareladingschip’ - te gast in hartje Rotterdam. Foto: Dockwise

Groot-groter-grootst
Komend weekeinde is het weer zo ver: in de categorie groot-groter-grootst is het half-afzinkbare zware ladingschip Vanguard – ’s werelds grootste in haar soort - te gast in hartje Rotterdam. De Vanguard is in omvang het ultieme van Hollands Glorie. Weliswaar vaart het schip onder de vlag van Curaçao, eigenaar rederij Dockwise is zo Hollands als het maar zijn kan.
De rederij is twee jaar geleden overgenomen door de Papendrechtse baggeraar Boskalis dat zich ontwikkelt tot een allround maritiem dienstverlener. De roots van Dockwise gaan ver terug in de Nederlandse maritieme geschiedenis, ook al bestaat de rederij zelf pas sinds het begin van de jaren negentig. Dockwise komt voort uit een krachtenbundeling van transportactiviteiten van Wijsmuller, gevestigd in IJmuiden, en het Rotterdamse Van Ommeren. Op dat moment was Van Ommeren overigens al opgegaan in Vopak en later is Wijsmuller ten prooi gevallen aan het Deense Svitzer, een onderdeel van het conglomeraat A.-P. Möller waartoe ook containergigant Maersk behoort.

Tijd over
Dockwise’s Vanguard heeft even een paar dagen tijd over, sinds dinsdagmorgen dobbert het gevaarte al op het binnenmeer van Maasvlakte-2. Aanvankelijk zou het schip, met een dekoppervlakte van 275 bij 70 meter, worden gebruikt voor het afvoeren van het wrak van het cruiseschip Costa Concordia. De Amerikaanse berger en de Italiaanse eigenaar en autoriteiten hebben daar op een laat moment van af gezien – en ongetwijfeld een mooi bedrag aan Dockwise ter compensatie overgemaakt. De Vanguard heeft de afgelopen week in Schotland een vrachtje afgeleverd en maakt zich nu gereed voor een volgende opdracht.

Een paar weken geleden vierde baggeraar Van Oord een intiem feestje ter gelegenheid van haar nieuw opgeleverde werkschip Aeolus. Foto Van Oord.

Nu het schip toch in de buurt is laat Dockwise de Vanguard ‘even’ naar Rotterdam komen. Niet zo maar naar Rotterdam, maar helemaal tot in hartje stad! Een mooie gelegenheid voor een passend feestje met uiteraard de nieuwe vrienden van de Boskalis-familie, een fijne selectie van klanten en een keur aan andere belangrijke relaties.

Een paar persmuskieten, ook genood, hebben de komst van de Vanguard beknopt aangekondigd. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is!

Niks gewoon!
De gewoonste zaak van de wereld? Dacht het dus niet.
Zeeschepen geraken tegenwoordig nauwelijks meer tot in hartje stad. De echte haven ligt veertig kilometer ten westen van Rotterdam. ‘Heel de haven’ en aanverwanten schreeuwen om goed opgeleid personeel, maar de natuurlijke band tussen stad en haven is al lang niet meer.
De Vanguard is een mastodont die het inlevingsvermogen tart. Het cruiseschip ms Rotterdam van Holland America Line, vaste klant bij de cruiseterminal, past twee keer (!) op het dek van de Vanguard.
Met het naar de stad halen van de Vanguard heeft rederij Dockwise een bedoeling: het feestje voor intimi. Maar, welke collectieve kortsluiting heeft er voor gezorgd dat de komst van het reuzenschip niet een feestje voor ‘heel Rotterdam’ (en omstreken) wordt?

Intiem feestje
Dockwise verkeert hierin overigens in goed gezelschap. Een paar weken geleden vierde de tegenwoordig Rotterdamse baggeraar Van Oord bij de Cruiseterminal ook een intiem feestje ter gelegenheid van haar nieuw opgeleverde werkschip Aeolus, dat werd gedoopt door Khaddouj Erahoutan, beter bekend als mevrouw Aboutaleb, de first lady van Rotterdam. Het schip – met zijn metershoge spudpalen een 'eyecatcher' - lag ruim drie dagen in Rotterdam pontificaal aan de voet van de Erasmusbrug, maar het leek wel of niemand het mocht weten.

 Eind september krijgt Rotterdam bezoek van het omvangrijkste cruiseschip van dit moment, de Oasis of the Seas.

Anderhalf jaar geleden ging de Rotterdamse gasrederij Anthony Veder al Van Oord en Dockwise voor toen het ‘stilletjes’, door toen nog prinses Máxima, haar nieuwste tanker bij de Cruiseterminal liet dopen. Heel Rotterdam liep zich drie dagen suf te peinzen wat ‘dat oranje gevaarte’ naast de Erasmusbrug was.

Oasis of the Seas
Eind september krijgt Rotterdam bezoek van het allergrootste cruiseschip van dit moment, de Oasis of the Seas. Het schip komt hier voor een twee weken durende dokbeurt bij Keppel-Verolme maar meert vooraf en na afloop aan bij de Cruiseterminal. Laten we hopen dat de collectieve kortsluiting tegen die tijd is verholpen.
Laat ondertussen Dockwise vooral met zijn eigen gasten het glas heffen, maar gun de Nederlandse bootjesliefhebbers en zij die Hollands Glorie een warm hart toedragen ook iets. Vertel alles, maar dan ook werkelijk alles over de Vanguard. Laat weten wanneer het schip over de Nieuwe Waterweg vaart inclusief de doorkomsttijden op weg naar de Holland-Amerikakade (en op zondag vice versa). Vertel gewoon dat het niet mogelijk is het schip open te stellen voor publiek en vertel óók, aan wie het nog niet weet, dat alleen wij kaaskoppen het vernuft en vermogen hebben schepen als de Vanguard te bedenken, te ontwerpen en te (laten) bouwen.

Maak nu eens goed gebruik van de mooiste 'catwalk' van het land en wees vooral trots. En deel die trots.

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road