zaterdag 4 december 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Peter Sloterdijk op slotavond IFFR

1 februari 2014 (Ronald Glasbergen)

De drie winnaars van het IFFR zijn: ‘Something Must Break’ van Ester Martin Bergsmark (Zweden, 2014). De film gaat over de ontluikende vriendschap tussen jongeren op zwerftocht tussen identiteiten in Stockholm.
‘Anatomy of a Paper Clip’ van Ikeda Akira (Japan, 2013). Een strak in beeld gebrachte komedie rond een absurdistische werkplaats.

‘Han Gong-Ju’ van Lee Su-Jin (Zuid-Korea, 2013). Aangrijpende film over schoolmeisje dat moet verhuizen. Deze film is in een recensie eerder op deze site besproken.

'The Songs of Rice'
De winnaar van de FIPRESCI Award, de prijs van de internationale kritiek gekozen uit alle 22 wereldpremières op het IFFR is ‘The Songs of Rice’ van Uruphong Raksasad (Thailand, 2014). ‘The Songs of Rice’ is een prachtige vrijwel woordloze film zonder klassieke verhalende structuur over de rijstteelt.

Vlnr Tiger Award winnaars: Ikeda Akira, Ester Martin Bergsmark en Lee Su-Jin. Foto's: Ronald Glasbergen

De Big screen Award van 10.000 euro, gekozen uit tien recente speelfilms die nog zonder distributeur zijn ging naar ‘Another Year’ van Oxana Bychkova (Rusland, 2014).
De prijs van Nederlandse Filmcritici die gekozen wordt uit dezelfde tien films ging naar: ‘To Kill a Man’ (Matar a un hombre) van Alejandro Fernández Almendras (Chili/Frankrijk, 2013).

Russische film
Voordat het slotfeest begon, is het IFFR zaterdagavond om 19 uur afgesloten in Cinerama met de vertoning van ‘The Fall of the Romanovs’ van Esther Shub. Dat is een Sovjet Russische film uit 1927 gemaakt door een van de weinige grote vrouwelijke filmmakers uit die periode.

Winnaar internationale persprijs is Uruphong Raksasad.

Esther Shub leefde en werkte in het hart van de Russische cinema-revolutie, de montage-cinema van onder meer Eisenstein, Pudovkin en Vertov. De film is de eerste in een trilogie in jaren ruwweg van 1913 tot 1918. Shub baseerde haar film op toen bestaand archiefmateriaal en waar dat materiaal ontbrak, door haar zelf gemaakte reconstructies van historische situaties. Shub wordt beschouwd als een van de pioniers van de journalistieke documentaire. Door haar werkwijze onderscheidde ze zich van onder meer haar vriend Dziga Vertov die, in beroemd geworden films als ‘Man with a Movie camera’ uit 1929, zelf opgenomen materiaal herschikte tot een nieuwe revolutionaire werkelijkheid.

Na afloop van de vertoning van de film van Shub gingen de Roemeense filmmaker Andrei Ujica (o.a. ‘Videograms of a Revolution’,1989) en de Duitse cultuurcriticus en filosoof Peter Sloterdijk (Regels voor het mensenpark, 2000) op het podium in gesprek. Over de film en over de wereld van nu.

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!