vrijdag 18 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Parkeren wordt duurder, ontkent Baljeu

11 april 2011 (door Jan Booister)

Parkeren in Rotterdam wordt duurder.

Tenminste, dat vind ik. Dat vindt onze verkeerswethouder Jeannette Baljeu (VVD) niet. Maar zij is dan ook van de partij van die rare rekensommen.

Allereerst dit. In 2002 bepaalden de raadsleden Barry Madlener, Harm van den Born en Mark Harbers van respectievelijk Leefbaar Rotterdam,CDA en VVDdat de gemeente op parkeren in de stad geen winst mocht maken. De toenmalige verkeerswethouder Stefan Hulman had die maatregel maar uit te voeren. Een mooi staaltje van dualisme in de raad.

 

Mede door de opkomst van Wilders is het sindsdien bergafwaarts gegaan met de VVD. Ook de liberalen zijn dus meer populaire stokpaardjes gaan berijden om kiezers terug te krijgen.

In Rotterdam gebeurde dat onder meer met de belofte dat het tarief voor een bewonersvergunning zou worden gehalveerd. Belofte maakt schuld en ik hoor dus ook tot de Rotterdammers die dit jaar minder betalen voor de auto voor de deur. Ik vind het belachelijk, want het was al niet veel en het kost de gemeente, schrik niet, drie à vier miljoen euro.

 

Natuurlijk morden PvdA, D66 en CDA wat, maar de VVD hamerde er op dat deze belofte toch echt gestand moest worden gedaan. Ook al moest de gemeente honderden miljoenen bezuinigen, mede vanwege de kredietcrisis.

Die tariefverlaging is een van de redenen waarom Rotterdam nu geld tekort komt op het parkeren. Ook lege parkeergarages en wat andere zaken spelen hier bij mee. Als niet wordt ingegrepen is er over vijf jaar een tekort van zo’n vijftien miljoen euro.

Dus gaan de tarieven omhoog. O nee, dat vindt Baljeu niet. Zij redeneert: het hoogste tarief is drie euro per uur, in het centrum, en dat gaan we nu op meer plekken invoeren.

 

Hoe ik het draai of keer, automobilisten bij mij voor de deur gaan toch echt meer betalen. Maar ja, als je rekent als Baljeu is het niet verwonderlijk dat de gemeente Rotterdam geldt tekort komt.

En dan nog iets. We krijgen kenteken-parkeren. In Amsterdam bestaat dat al. De automobilist moet straks ook hier zijn kentekenen intikken als hij een parkeerbon haalt. Volgens Baljeu is dat veel efficiënter. Tja. Ik wilde een parkeerbon waar nog wat tijd op zat nog wel eens aan een arriverende automobilist geven. Dat kan dus niet meer. Zou dat niet veel eerder de reden zijn?

 

Deel dit bericht met je vrienden!