zondag 5 april 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Pakkans verstekelingen Hoek van Holland is groot

20 december 2016 (door Hans Roodenburg)

Blank als room. Licht getint. Donkergekleurd, soms zo zwart als roet. Onder verstekelingen die proberen naar Groot-Brittannië te komen, hét land van hun dromen en zwart werk, is er géén onderscheid. 

Tot en met september waren er tot nu toe 840 migranten die illegaal de oversteek probeerden te maken naar het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels zullen het er een paar honderd meer zijn. Maar hun kans dat ze het beloofde land bereiken is heel klein.

Bijna de helft komt uit het Europese land Albanië. De rest uit uiteenlopende landen als Eritrea, Afghanistan, Iran, Pakistan, Algerije en soms zelfs uit ‘eigen’ EU-landen. De Albanezen - Albanië is géén EU-lid - mogen met hun paspoort drie maanden in Nederland verblijven als ‘toerist’ zonder visum.

Het probleem is dus eigenlijk de Schengen-grenzen waaraan Groot-Brittannië maar deels mee doet (niet voor vrij verkeer van mensen). Als de buitengrenzen van Nederland wat strenger gecontroleerd worden, kan niet iedereen meer vrij de grenzen met Duitsland en België oversteken want daar komen al deze gelukszoekers eigenlijk vandaan.

Om te beginnen hebben ze het geld niet om een duur vliegticket te kopen. Bovendien is de controle op Schiphol strikter. Ze moeten vaak zo goedkoop mogelijk reizen met bijvoorbeeld internationale bussen. Ze hebben ook alle tijd.

De haven van Rotterdam en met name Hoek van Holland is vaak hun doel waar elke dag wel schepen vertrekken naar Groot-Brittannië. De Albanezen en andere jonge dromers van deze wereld denken dat zij aan de overkant van de Noordzee gemakkelijk aan (zwart) werk kunnen komen omdat dit in eigen land niet of nauwelijks voorhanden is.

De hier genoemde cijfers ontlenen we aan het ministerie van Defensie waaronder de Marechaussee – de grensbewakers bij uitstek – valt. Dit jaar lijken veel meer vluchtelingen worden opgepakt vanwege de extra controles na het ‘vluchtelingenrampjaar’ 2015.

De haven van Hoek van Holland, waar tweemaal per etmaal een veerdienst voor vrachtwagens met de Stena Line naar Engeland vertrekt, is favoriet onder vooral Albanese gelukszoekers. Met name daar proberen ze van tevoren op een vrachtwagen te klimmen of ze nemen de barrière van de (inmiddels) zwaarbeveiligde terreinen van Stena.

Het is nog erger geworden na sluiting van het illegale kamp bij Calais, via de Kanaaltunnel de kortste afstand naar Groot-Brittannië. Een zogenoemd waterbedeffect. Het Belgische Zeebrugge en de haven van Antwerpen hebben er nog meer last van. Aan de andere kant, in de aankomsthavens van Engeland, zijn er tot en met september nog eens een kleine 200 dromende vreemdelingen opgepakt.

Ook daar wordt streng gecontroleerd op illegalen. Het zal nog strikter gebeuren na het uittreden van Engeland uit de EU, de zogenoemde Brexit. Al deze jonge mensen hebben één ding gemeen, ze proberen met Stanleymessen zeilen van vrachtwagens stuk te snijden om zich toegang te verschaffen.

De illegale migranten kunnen soms heel handig zijn. Maar daar staat tegenover dat onder andere de Marechaussee en de politie niet van gisteren is. De pakkans is zeer groot. Niet alleen in Nederland maar ook aan de andere kant in Engeland.

Ook de Stena Line en andere veerdiensten naar het Verenigd Koninkrijk controleren aan boord van hun schepen en op hun terreinen. Af en toe glipt er iemand doorheen en dat is ook de boodschap onderling aan de illegalen die daardoor hoop houden. 

Hoek van Holland is er vrijwel klaar mee. De illegalen hebben nog geen kampen zoals in Calais gemaakt maar vertoeven wel in de badplaats die vooral in de zomer bij Rotterdammers en overblijvers in trek is voor het strand. Alles moet op een koopje voor deze mensen die nauwelijks geld hebben om te besteden. Hoek van Holland verdient zelfs méér aan Nederlandse bijstandsgerechtigden die in de badplaats verpozen.

De vinger moet dus aan de pols worden gehouden bij Justitie, politie en Marechaussee. Het probleem is vooral de Europeanen die geen visum nodig hebben. Zij kunnen ook niet zomaar opgepakt worden. Er moet een reden zijn. Bijvoorbeeld een misdaad begaan, over hekken klimmen of in vrachtwagens zich verbergen.

Wat zou de oplossing kunnen zijn? Dat is lastig om te constateren. Het zou al heel wat kunnen helpen als de Schengen-grenzen wat dichter zouden worden gemaakt en dat mensen van buiten Europa een visum nodig hebben waarbij ambassades controleren wat hun bedoelingen zijn. Illegaliteit voorkom je nooit hoewel het alleen al illegaal zijn moet voldoende reden zijn om (helaas!) betrapten op te pakken.

In het gevang of in een afgesloten kamp zetten voor snelle uitzetting? Misschien is dus wél een hardere aanpak noodzakelijk. Met het voortuitzicht van de verkiezingen voor de Tweede Kamer in maart kunnen politieke partijen zich daarvóór of daartégen uitspreken.

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road