dinsdag 14 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Oud-directeur Havenbedrijf Rotterdam Willem Scholten (73) overleden

29 mei 2017 (door Janny Kok)

Oud-algemeen directeur Willem Karel Scholten (73) van het (Gemeentelijk) Havenbedrijf Rotterdam is in de nacht van zondag op maandag 29 mei overleden in hospice De Elf Ranken in Barendrecht. Hij overleed aan de gevolgen van alvleesklierkanker. 

Scholten stond in 2004 en daarna vooral bekend als een van de twee hoofdspelers in het zakelijk drama dat het Havenschandaal is gaan heten. De andere hoofdspeler was Joep van den Nieuwenhuyzen. Scholten werd verweten dat hij eigenmachtig voor ruim 180 miljoen euro aan bankgaranties had afgegeven voor bankleningen aan het defensieconcern RDM van Van den Nieuwenhuyzen, terwijl Scholten slechts een mandaat had dit te doen voor 25 miljoen euro. Destijds was van enige toezichthoudende controle vanuit de gemeentelijke raadscommissie haven lang geen sprake.

Wat volgde waren jarenlange gerechtelijke procedures die afgelopen april uitmondde in een veroordeling tot een jaar voorwaardelijke celstraf en een boete van 75.000 euro. De Hoge Raad handhaafde de veroordeling van Van den Nieuwenhuyzen voor omkoping.

Dat Scholten vooral handelde in het belang van de Rotterdamse haven en diens ondernemers, is onbelicht gebleven. Hij was om te beginnen de man die het eigen vermogen drievoudig verdubbelde van het toen nog Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Hij was wegvoorbereider voor verzelfstandiging van het havenbedrijf. Scholten was verder de drijvende kracht achter de ontwikkeling van Maasvlakte Twee, de Betuweroute en de Euromax Terminal.

Zijn betrokkenheid bij alles dat het havencomplex en Rotterdam aanbelangde, uitte zich ook in faciliterende activiteiten. Hij wist in het conflict tussen de Koninklijke Roeiers Vereniging “Eendracht” en sjordersbedrijven succesvol te bemiddelen, was commissaris van de ‘working council’ van de Europese containerstuwadoor ECT en commissaris van Feyenoord. Scholten adviseerde na zijn vertrek bij het Havenbedrijf Rotterdam informeel de Kramer Group en was ondermeer betrokken bij het Zambezi project voor betere benutting van die rivier naar de havenstad Maputo in Mozambique.

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven