donderdag 13 augustus 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Foto portofbusiness.nl

Onderzoek Vers Beton: Kosten Hoekse Lijn lopen op tot 500 miljoen euro

17 januari 2020 (door de redactie)

In september vorig jaar was het ein-de-lijk zo ver. Tweeënhalf jaar moesten Vlaardingers, Maassluizers en Hoekenezen in stampvolle bussen naar Rotterdam en terug. Maar sinds een paar maanden rijdt de Hoekse Lijn. De nieuwe metroverbinding trekt al flink meer passagiers dan de vroegere stoptrein op het traject. De meeste reizigers zijn een paar minuten sneller waar ze wezen moeten. Eind goed al goed? Toch niet.

Begin dit jaar vroegen de lokale omroepen WOS (Westland) en SCHIE (Schiedam) aan Parcival Weijnen en mij om met ons onderzoekscollectief Spit nog eens in het dossier te duiken. Zij hadden zelf al veel vragen gesteld over het project bij de gemeente Rotterdam en vervoersbedrijf RET, maar kregen weinig bevredigende antwoorden. Waarom was er zo ongelooflijk veel vertraging? En waarom werd het zo duur? Er lag toch al een spoorlijn? Samen met Open Rotterdam en Vers Beton gingen we aan de slag. 

In onze reconstructie leggen we uit hoe de ombouw van de Hoekse Lijn zo kon ontsporen. Rest de vraag: is het beetje reistijdwinst en de 7000 extra dagelijkse reizigers die de verbouwing heeft opgeleverd uiteindelijk een investering van ruim een half miljard euro belastinggeld waard?

Bram Logger
Onderzoeksjournalist

Bron: nieuwsbrief Vers Beton

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven