zondag 20 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

NS: ‘Pas op voor zakkenrollers!’

19 mei 2015 (door Jim Postma)

In het eerste weekeinde na het sluiten van de poortjes op 1 mei in Rotterdam CS, werden er volgens de NS zo’n 300 ‘zwartrijders’ gepakt. Daarna werd het ‘stukken minder’, aldus de immer positieve NS- woordvoerders. Met andere woorden: ,,Zie je nu wel dat het sluiten van deze CS-toegangspoorten wel degelijk helpt!’’

Maar nu komt het recent via de krantenkolommen: ,,Inmiddels zijn er binnen enkele dagen zo’n 1000 zwartrijders gepakt!’’ Eerst deelde de NS dus mee dat ,,het stukken minder was geworden.’’ En nu ineens worden ze bij bossen tegelijk gepakt. Begrijpt u het nog?


En als dat dan zo zou zijn: ,,Hoeveel duizenden rijden er dan nog steeds ‘zwart’, met of zonder gesloten poortjes,’’ NS? ,,Moet je maar aan die zwartrijders zelf vragen,’’ zou het laconieke NS-antwoord zijn.
Vorige week schreef ik in deze column namens de NS een prijsvraag uit. Dit na het bekend worden dat de hele poortjes-operatie met 82 stations door het land zo’n 500 miljoen euro gaat kosten. Voor het terugbrengen dus van de ‘schijnveiligheid’ voor het NS-personeel.

De winnaar met de beste oplossingen - en stukken goedkoper - zou één procent krijgen (5 miljoen euro) van de totale kostensom. Terwijl er de afgelopen jaren alleen maar bezuinigd is op medewerkers (dus ontslagen) is de volgende vraag gerechtvaardigd: ,,Hoeveel extra personeel voor beveiliging kan de NS aantrekken voor een half miljard euro?’’ Ook dus een groot stuk werkgelegenheid, met subsidie van de overheid!

Daarnaast vindt de meeste agressie tegenover het spoorwegpersoneel plaats tijdens de avond- en nachturen. Vaak beschonken figuren die je op meters afstand reeds herkent of ruikt. Dus waarom geen alcoholblaastesten? Mits er voldoende toezichthouders zijn, kan je die er bij elke ingang uitplukken. Bij gebleken agressieve dronkenschap wordt het reizen per openbaar vervoer verboden. ‘Eigen schuld, dikke bult.’

Nu reeds staan er bij het Centraal Station tientallen NS-toezichthouders de reizigers te helpen bij het inchecken. Met op de achtergrond politie. Alcoholblaastesten liggen dus ’s avonds voor de hand. Dit eveneens tot gerief van de meeste wel gegoede reizigers. Zo’n operatie alleen al bespaart de NS naast agressie veel vandalisme.

Dat het intussen lachen blijft bij het CS vertelde mij de plaatselijke bloemenhandelaar. ,,Ik hoorde,’’ zo zei zij, ,,via de intercom dat er wederom een hordeloper was gesprongen.’’
Daarna komt via hetzelfde NS-kanaal de mededeling: ,,Pas op. Er zijn weer zakkenrollers in de zaak!’’

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!