woensdag 15 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

NS: 500 miljoen voor poortjes!

8 mei 2015 (door Jim Postma)

Tijdens de officiële ‘opening’ van het sluiten van de inmiddels beruchte poortjes op Rotterdam CS, afgelopen vrijdag 1 mei, was driekwart van de geënquêteerden daarvan voorstander, volgens de NS. Geen hond natuurlijk om dit ‘verkooppraatje’ te controleren. Want zoals gebruikelijk ‘controleert de NS zijn eigen vlees’.

Hoe voer je trouwens op één dag een enquête uit met dagelijks 350.000 reizigers op je perrons. Een rekensom leert dan dat zo’n kleine 100.000 passagiers tegen was. In mijn woonomgeving, de Provenierswijk en daarnaast de wijk Blijdorp, ken ik tot op heden geen voorstander.


Na het inmiddels hilarische moment dat jongelui de gesloten poortjes als ‘hordelopers’ hadden genomen – met alle toezichthouders het nakijken - regende het klachten uit onze stad. Ingezonden brievencolumns in alle dagbladen stonden er bol van. Faliekant tegen.

Had geen van de ‘leidinggevenden’ in de NS-kamertjes dit dan zien aankomen? Kennelijk in het geheel niet. En dit in een gigantische organisatie van ‘goedpratertjes’ die de ene blunder op de andere stapelen. Zoals het recente debacle met niet deugende Fyra’s, om de haverklap treinstoringen met de daarbij behorende vertragingen. ‘Genoeg is genoeg geweest’, zo heeft reizigersorganisatie Rover meerdere malen laten weten. ‘En nu dus de hoogste tijd voor de Tweede Kamer, zo schreef ik reeds eerder, ‘om rigoureus de bezem door deze hele ‘spoorwegbeerput’ te halen’.

En ja hoor. Nog geen drie dagen na het ‘hordespringen’ komt de Kamer met het gebod om de NS-poortjes drastisch te verhogen. Wederom lachen geblazen. Een ieder weet dat dit agressievelingen en zwartrijders niet tegen houdt. Zij glippen er eenvoudig door om snel achter iemand aan te gaan met een wel geldige OV-kaart.
Intussen maakte de NS bekend dat er 500 miljoen euro (!) is gereserveerd om de poortjes in 82 landelijke stations te gaan activeren. Hier doorheen loopt dagelijks zo’n 90 procent van de reizigers. Vijfhonderd miljoen euro voor elektronische poortjes… Hoe krijgen de rekenmeesters van de NS dit voor elkaar? Zeker rekenvoer voor de Algemene Rekenkamer! Ongeveer zo’n zes miljoen euro per station-(netje).

NS, schrijf eenvoudig een prijsvraag uit hoe anders deze zogenaamde beveiliging ook kan. En waarschijnlijk stukken goedkoper. De winnaar krijgt ‘slechts’ één procent van die 500 miljoen. Dus vijf miljoen euro!

Uw inzendingen zie ik met belangstelling tegemoet…
 

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven