'Nomadland', waar camera, enscenering en leven onmerkbaar in elkaar over gaan 

10 april 2021 door Ronald Glasbergen
'Nomadland', waar camera, enscenering en leven onmerkbaar in elkaar over gaan 
Nomadland. Still The Walt Disney Company / Filmdepot

Francis McDormand en Chloé Zhao, het lijkt een succesverhaal te voorspellen. Meervoudig oscarwinnend actrice McDormand - Fargo (1996), Three Billboards outside Ebbing, Missouri (2018)  en Zhao, maakster van de schitterende The Rider (2018) over de mensen, hun drijfveren en de gevaren in de rodeowereld. Het werd door haar zo gefilmd dat je denkt dat je, vanaf het zien van de film, die wereld helemaal kent. Het werd ook gefilmd in die typische 21e eeuwse stijl waarin speelfilm bijna overgaat in documentaire. 

 Nomadland.  Still The Walt Disney Company / Filmdepot

Ook zonder Nomadland gezien te hebben -COVID heeft de meeste persvoorstellingen opgeschort- lijkt ook de nieuwste film van Chloé Zhao in diezelfde stijl gefilmd te zijn. Een filmstijl waarin het leven voor de lens, de cameravoering en de enscenering haast onmerkbaar in elkaar over gaan. Doebewust, lees het volgende publiciteitstekstje over de film maar:

'Na de economische ondergang van haar bedrijf op het platteland van Nevada gaat Fern (Frances McDormand) als een eigentijdse nomade met een bus op pad om de wereld te verkennen . In 'Nomadland', de derde speelfilm van Chloé Zhao, spelen echte nomaden Linda May, Swankie en Bob Wells de mentoren en vrienden die Fern steunen tijdens haar ontdekking van het Amerikaanse westen.

En opnieuw is McDormand als hoofdrilspeelster genomineerd voor een Oscar. De film zelf is al winnaar van twee Golden Globes: voor Beste film en voor beste regisseur en is voor de Oscars eveneens voor beide categorieën kanshebber. 

Eenzame woestenij

Chloé Zhao werd in 1982 geboren in Peking als dochter van Yuji Zhao, CEO van een groot staalbedrijf. Dankzij die achtergrond ging ze naar een kostschool in Londen en studeerde later in Los Angeles en New York. Vader Zhao was uitvoerend producent voor haar tweede film The Rider. Ze noemt zelf als een van haar vormende invloeden, Wong Kar-wai's  Happy Together (1997) als de 'film waardoor ik films wilde maken'.

Nomadland.  Still The Walt Disney Company / Filmdepot

Over 'Nomadland' vertelt Chloé Zhao: "In de herfst van 2018 bladerde ik tijdens het filmen van 'Nomadland'  in Scottsbluff, Nebraska, vlakbij het bevroren veld van een bietenoogst, door Edward Abbey's Desert Solitaire - een boek dat ik kreeg van iemand die ik onderweg ontmoette. Ik kwam er dit citaat tegen - 

 
'Mannen komen en gaan, steden komen op en vervallen, hele beschavingen verschijnen en verdwijnen - de aarde -enigszins gewijzigd- blijft . De aarde blijft, en de hartverscheurende schoonheid waar geen harten zijn om te breken... Soms kies ik ervoor te denken, ongetwijfeld pervers, dat de mens een droom is, een illusie en dacht ik dat alleen steen echt is. Rots en zon.'
 
Gedurende de volgende vier maanden terwijl we reisden en filmden, kwamen en gingen nomaden - velen bewaarden stenen als souvenier van hun omzwervingen, hun huis op wielen aangedreven door de zon. Ze lieten verhalen en wijsheid achter voor en achter de camera. Opgegroeid in steden in China en in Engeland, ben ik altijd diep aangetrokken geweest tot de open weg - een idee dat ik typisch Amerikaans vind - de eindeloze zoektocht naar wat er achter de horizon ligt. Ik probeerde er een glimp van op te vangen in deze film, wetende dat het niet mogelijk is om de Amerikaanse weg echt aan een ander te beschrijven. Je moet het zelf ontdekken."

Het landschap als onbewogen beweger kwam later . Het begon dus eerder bij een bitenoogst in Nevada. Die doet denken aan een belangrijke Europese filmische voorloopster van Zhao,  Agnès Varda, met Les Glaneurs et la glaneuse  een film uit 2000 die evenzeer de grenzen doorbreekt. Maar denk ook dichterbij in de tijd, aan Andrea Arnold's meesterwerk American Honey uit 2016. Maar film en dat maakt het tot de zevende kunst, heeft ook zo zijn eigen magie, net als de literatuur, de schilderkunst en het landschap waar Abbey en Zhao over spreken. Hieronder een tipje van de sluier: 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.