zondag 29 maart 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

€Nieuwe koning zal nieuw CS openen’

13 maart 2013 (door Jim Postma)

De meest gestelde vraag in de stad is: ,,Wanneer is het nieuwe Centraal Station nu eindelijk eens af.’’ Volgens Iris Smid, projectleider communicatie Rotterdam Centraal, wordt de officiële opening verwacht in maart of april 2014. En wel door de nieuwe koning Willem-Alexander. ,,Maar,’’ zo heet het in de wandelgangen van de NS en ProRail, ,,dit is nog geheim.

De koning zelf weet nog van niets, want wij hebben het hem nog niet gevraagd. Wij hopen alleen dat hij dit volgend jaar gaat doen!’’

Het optimisme van ProRail en de NS is niet voor niets. Communicatieleider Iris Smid: ,,Van de verbouwingen van de grotere landelijke HSL-openstations is Rotterdam de eerste die kant en klaar wordt afgeleverd. Daarna pas volgen Utrecht, Arnhem, Breda, Den Haag CS en Amsterdam-Zuid aan de WTC-zijde.’’

Feestje
Afgelopen week vierden de spoorwegmensen een feestje in het zeer luxueuze Manhattan Hotel, recht tegenover het in aanbouw zijnde nieuwe Rotterdam CS. Dit ter gelegenheid van het ‘aanlichten’ van de letters ‘Centraal Station’ aan de kant van het Weena. Het gaat hier om de originele oude letters die stonden op het vroegere station, maar nu in een nieuw jasje zijn gestoken.

 

Het is bedoeld als eerbetoon aan het ontwerp van Sybold van Ravesteyn , de architect van het oude stationsgebouw. Dit mede op aandringen van PvdA-raadslid Leo Bruijn en voormalig raadslid Henk Sonneveld van LR.
Overigens heeft de gemeente Rotterdam 325 miljoen euro in het nieuwe CS gepompt. De bouwers zijn nu hard bezig met het laatste dakdeel (zijde busstation), de fiets- en voetgangerstunnel van de Provenierskant naar het Centrum, de parkeergarage aan het Kruisplein en de ondergrondse fietsenstalling aan het voorplein met een capaciteit van ruim 5.000 fietsen.
Reizigers kunnen hierdoor direct vanaf hun gestalde fiets het (metro)station bereiken. Aan de noordzijde verrijst ook nog een fietsenstalling.

Met het plaatsen van een stekker (door vlnr wethouder Jeannette Baljeu, voormalig raadslid van LR Henk Sonneveld en raadslid van de PvdA Leo Bruijn, de initiatiefnemers van het herplaatsen van de oude stationsletters) werd de verlichting in de oorspronkelijke letters van het centraal station ontstoken. Foto's: Rinus Vuik

Buurtbewoners
Onder de genodigden van het ‘ aanlichtfeestje’ waren ook buurtbewoners van de Provenierswijk die al jarenlang strijden tegen (onnodige) overlast van de stationswerkzaamheden.
,,Overigens in goede harmonie met NS, ProRail en de gemeente Rotterdam,’’ zegt Magleen Smouter van de buurtwerkgroep CS. Samen met haar buurtcollega Frank Gosselink plaatsen zij enkele kritische kanttekeningen bij de afbouw van het station.
Gosselink: ,,De uitstraling van de mooie letters aan de zuidzijde wordt volledig overschreeuwd door de omroepberichten die dag en nacht uit het station over de Provenierswijk schallen.’’
Magleen Smouter: ,,De hoeveelheid vuil die uit het station de wijk in wordt gedragen in de vorm van peuken en afval van fastfood zal de singels dempen en de watervogels bedreigen. Er staat geen enkele asbak of vuilniszak buiten het station op het Proveniersplein.
Afgezien nog van het gebruik van verouderde diesellocomotieven die slecht zijn voor het milieu door de uitstoot van fijnstof en roet die dagelijks over de hele wijk heen vallen.’’

Klok
Na het aansteken van de letterlichten ging er toch nog iets fout bij de organisatie van NS en ProRail. Tegelijkertijd met het ontbranden van de neonletters zou ook de nieuwe stationsklok gaan lopen. Die stond al die tijd op 12.00 uur. Drie uur na de feestelijke opening stond die gloednieuwe klok nog altijd op diezelfde tijd.
,,Er was iets mis gegaan bij het aanmelden bij de atoomklok in Frankfurt,’’ zei een ProRail-functionaris.

René Sauveur die dit hoorde – zijn vader Nico had ooit de oude stationsletters aangebracht – zei daarop: ,,Mij verbaasd dit niets. De NS rijdt toch nooit op tijd!’’
 

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road