zondag 19 september 2021

weekZine over stad, cultuur
en wereld

Naomi Velissariou neem Theo d'Or in ontvangsy op het NederlandsTheaterFestival Foto Anna van Kooij

Naomi Velissariou en Emmanuel Ohene Boafo winnen Theo d’Or en Louis d’Or

13 september 2021 (een van onze medewerkers)

Als onderdeel van het Nederlands Theater Festival zijn vanavond tijdens het Gala van het Nederlands Theater de VSCD Toneelprijzen uitgereikt. De prijzen voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol (Theo d’Or) en mannelijke dragende rol (Louis d’Or) gingen naar respectievelijk Naomi Velissariou voor haar rol in Permanent Destruction: Pain Against Fear van Theater Utrecht & St. Naomi Velissariou en Emmanuel Ohene Boafo voor zijn rol in Sea Wall van Het Nationale Theater. De VSCD reikte in 2020 vanwege de coronacrisis geen theaterprijzen uit, maar de Nederlandse Toneeljury nomineerde wel over het seizoen 2019/2020. Eerder dit jaar zijn daar de nominaties van 2021 aan toegevoegd. Allen maakten kans op de VSCD Toneelprijzen 2020/2021.  

Juryrapport: Voor haar rol in Permanent Destruction: Pain Against Fear van Theater Utrecht & St. Naomi Velissariou

‘De meerstemmige identiteit die Naomi Velissariou in haar spel toont, maakt dat de vrouw boven het concept van de productie uitstijgt. Hoe kan het ook anders; een vrouw die moeder wordt leert een nieuwe vorm van weldadige liefde kennen, één die niet in een concept te vatten is, maar die wellicht de angst en de pijn een beetje dragelijker maakt. Ze maakt haar bewegingen trager dan in de eerdere delen, minder hard en choquerend. Dat geeft ruimte om dichtbij te komen en te zien dat er achter de boosheid ook zachtheid en kwetsbaarheid zit. In gedachten mag je haar aanraken en dat is groots voor een vrouw die bang is voor het leven en voor zichzelf.’

Juryrapport: Emmanuel Ohene Boafo  voor zijn rol in Sea Wall van Het Nationale Theater

'Emmanuel Ohene Boafo neemt de kijker mee in het persoonlijke verhaal van Alex en toont daarbij de vele emoties als hij het over zijn dochter, vrouw en schoonvader heeft. Door zijn open, liefdevolle spel komt de dood in deze voorstelling snoeihard binnen. Uit zijn lichaamsuitdrukking tekent zich een personage dat probeert vat te krijgen op deze tragedie, maar hier nog niet toe in staat is. Hij speelt dit subliem, met geen enkel gebaar of woord te veel. In deze intieme monoloog kun je zijn pijn en zijn strijd met die pijn, van zeer dichtbij ervaren. Dat is prachtig en onbeschrijfelijk verdrietig.'

Alle prijswinnaar s. In het midden Emmanuel Ohene Boafo en Naomi Velissariou Foto Anna van Kooij

Oscar avond van het Nederlands theater kent vele prijzen 

Naast de beide Louis d'or en de Theo d'or zijn er nog een aantal prijzen die worden uitgereikt worden tijdens het Gala van het Nederlands Theater de VSCD Toneelprijzen. Hieronder de ander prijswinnaars :

MIMEPRIJS 2020/2021  
‘8: Metamorphosis van Nicole Beutler Projects (in coproductie met ITA/Festival O.) is een door Nicole Beutler trefzeker geregisseerd ‘gesamtkunstwerk’. Een achtkoppig mannenkoor, slagwerker Frank Rosaly, componist/dj Gary Shepherd en een bewegend lichtgrit van ontwerpers Julian Maiwald en Minna Tikkainen schitteren in een alternatief scheppingsverhaal. Leidraad: het uiteenvallen van het patriarchaat. Na een drumstel-oerknal transformeren de zangers, aanvankelijk uniform bewegend in een knap uitgevoerde mimografie-van-het-maatpak, in mythische, androgyne en dierlijke wezens. Purcells beroemdste, barokke klaaglied wordt in de remix een hortend, echoënd klankgedicht’

GOUDEN KREKEL MEEST INDRUKWEKKENDE JEUGDTHEATERPRODUCTIE

van Theater Artemis i.s.m. Ruhrtriënnale en Künstlerhaus Mousonturm 
‘Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel (12+) door Theater Artemis i.s.m. Ruhrtriennale en Künstlerhaus Mousonturm is behoorlijk vaag, laat zich lastig navertellen, maar is van begin tot het einde raak. Een overrompelende theaterervaring met de ideale acteurs, want in niets stralen ze uit dát ze acteurs zijn. Hun timing in het ontkennen van spel is perfect. Ze vertolken drie pubers op grandioze wijze in een spannende scenografie. Een voorstelling die even begrijpelijk, als onbegrijpelijk is. Herkenbaarheid oproept maar ook vervreemdend is. En uiteindelijk onder de huid gaat zitten. Jetse Batelaan zoekt opnieuw de grenzen van het theater op en verlegt ze en passant.’

GOUDEN KREKEL MEEST INDRUKWEKKENDE PODIUMPRESTATIE IN HET JEUGDTHEATER
‘Guus van der Steen excelleert in de rol van Monastatos die kortweg Moon is geworden. Deze acteur/muzikant/spoken word artist is helemaal op zijn plek. Guus geeft fantastisch gestalte aan een karakter dat een enorme ontwikkeling doormaakt; van een irritant kruiperige slechterik tot de best wel aandoenlijke en zelfs sympathieke held. Van zijn eigenaardigheid maakt hij zijn kracht. Van der Steen kleurt fenomenaal mee met zijn personage, heeft een geweldige timing en humor. En ontroert.’ 

WINNAAR REGIEPRIJS : DE ZAAK SHELL
van Anoek Nuyens & Rebekka de Wit, Frascati Producties en De Nwe Tijd
‘Een voorstelling die zowel haarscherp is als verwarrend. De gedegen research is vertaald naar een sterke tekst en een gedurfde enscenering. Het podium is hier een platform aan uiteenlopende perspectieven. Met verve creëren de spelers hun personage via toewijding, concentratie en trefzeker acteren. Met hun inzet én de consequente uitwerking van het concept verleidt de voorstelling de toeschouwer tot een stellingname die varieert van empathie tot afkeer. Vakkundig blijft de regie weg bij het oordeel over afzonderlijke personages. De toeschouwer kan hierbij innerlijk verstrikt raken in de fluïde rol als toehoorder, scheidsrechter en medestander. De voorstelling die laat zien dat je met kunst het publieke discours in de media kan ontstijgen.'

WINNAAR ACT AWARD  

‘De afgelopen jaren werkte Jeffrey Meulman als directeur/bestuurder van het Nederlands Theater Festival en Amsterdam Fringe Festival met tomeloze inzet aan het meer zichtbaar maken van de positie van acteurs en het acteursvak. Door middel van talkshows en discussieavonden heeft Jeffrey geprobeerd de drempel, voor mensen voor wie het theater een nieuwe ervaring is, te verlagen. Ondanks beperkte budgetten heeft Jeffrey zich altijd voor 100% ingezet om mensen te overtuigen van het belang van het festival en daarmee het belang van theater. En dat voor een brede groep. Hij bracht culturen samen en heeft tradities omgegooid om een nieuwe beweging te bewerkstelligen. Zo heeft hij heeft de moed gehad om het traditionele Gala van het Nederlands Theater om te gooien en het opnieuw op te bouwen. Dat heeft ertoe geleid dat het festival gala voor veel acteurs een must is geworden om bij te zijn.' 

PROSCENIUM PRIJS

‘Onderweg het wiel uitvindend heeft The Need for Legacy besloten om de nalatenschap van makers van kleur vorm te geven en voor de volgende generatie inzichtelijk te maken. Door het gedachtegoed en het werk van makers zoals onder andere Rufus Collins en Felix de Rooy opnieuw in de spotlights te zetten eert zij voorlopers en die andere reuzen op wiens schouders de nieuwe generatie ook staat. Met onder andere bijeenkomsten, presentaties en het ontsluiten van archieven laat zij zien dat er een andere geschiedenis is dan die een groot gedeelte van theaterminnend Nederland kent. In de zoektocht die ze opgezet heeft in het afgelopen jaar, gaat zij samenwerkingen aan zodat het gedachtegoed ook via andere organisaties verspreid wordt. Door het aangaan van verbindingen wordt er daardoor een nieuwe, gezamenlijke, geschiedenis gecreëerd waar iedereen de vruchten van kan plukken. Zij geeft een sterke impuls aan dekolonisatie van de theatersector.'

Deel dit bericht met je vrienden!