zaterdag 7 december 2019

webZine over stad & cultuur
en wereld

Zelfportret Hendrick Sorgh en portret van zijn vrouw Ariaentge Hollaer, olieverf op paneel, 1645 Collectie Museum Rotterdam

Belangrijke 17de-eeuwse portretten verworven door Museum Rotterdam

3 december 2019

(door de redactie)

Museum Rotterdam heeft met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Vrienden van Museum Rotterdam twee unieke schilderijen verworven. Het betreft het zelfportret van de Rotterdamse schilder Hendrick Sorgh en het pendantportret van zijn vrouw Ariaentge Hollaer. Sorgh behoort tot een kleine groep portrettisten die beeldbepalend is geweest voor de Rotterdamse portretkunst in de zeventiende eeuw. De twee schilderijen worden vanaf 14 december getoond in de tentoonstelling Ateliergeheimen van Rotterdam.

Museum Rotterdam beheert in opdracht van de gemeente Rotterdam het erfgoed van de stad en spant zich al decennia in om de collectie te verrijken met voorbeelden van de 17de-eeuwse Rotterdamse schilderkunst. De twee schilderijen van Hendrick Sorgh, afkomstig uit een particuliere collectie, zijn generatie op generatie doorgegeven en zodoende altijd in de familie bewaard gebleven. De betreffende familie wilde heel graag dat de portretten in de stad zouden blijven waar ze zijn gemaakt en heeft ze om die reden aangeboden aan Museum Rotterdam. Het museum is erg blij met deze waardevolle aanvulling op zijn collectie waarin de belangrijkste Rotterdamse schilders zijn vertegenwoordigd. 

Het zelfportret van Hendrick Sorgh en het pendantportret van zijn vrouw Ariaentge Hollaer zijn vanaf 14 december t/m 19 april 2020 te zien in Museum Rotterdam. De portretten zijn onderdeel van de tentoonstelling 'Ateliergeheimen van Rotterdam' die in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen tot stand is gekomen. De werken zijn verworven met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, en de Stichting Vrienden van Museum Rotterdam.
 

De portretten
Dit type pendantportretten van de kunstenaar en zijn vrouw komt in de 17de eeuw niet vaak voor. De portretten hebben een informele en zeer aantrekkelijke kwaliteit. Hendrick en Ariaentge zijn als borststukken afgebeeld, vrijwel recht tegenover elkaar gepositioneerd. De zwarte kleding en de donkere achtergrond zijn opgezet volgens de sobere en wat plechtige Hollandse portretten van die tijd. Toch komen deze portretten niet streng over, deels ook door de Mona Lisa-achtige glimlach van Ariaentge die haar een kuiltje in de wang geeft. Ze zijn duidelijk niet bedoeld om status of rijkdom te laten zien, maar eerder om de verbintenis tussen de twee uit te drukken. De schilderijen zijn elk gedateerd 1645, het jaar waarin het paar 12 jaar is getrouwd. We weten zeker dat het om een portret van Sorgh gaat, want de kunstschilder en schrijver Arnold Houbraken maakte voor zijn boek De groote schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen (1718-1721), een gravure naar het portret van Sorgh. 
 
Over Hendrick Sorgh
Hendrick Sorgh (1610/11-1670) wordt beschouwd als een van de belangrijkste Rotterdamse schilders in de 17de eeuw. De wieg van Hendrick Martensz. Sorgh stond in Rotterdam, zijn geboortejaar is onzeker: 1610 of 1611. Hij was de zoon van een marktschipper op Dordrecht en volgde zijn vader in die functie later op. In 1633 huwde hij Ariaentge Hollaer (Rotterdam 1610 - 1693). Zij was de jongere zus van de echtgenote van Crijn Volmarijn, de belangrijkste handelaar in schildersbenodigdheden van Rotterdam. Sorgh schilderde genre-achtige portretten, markt- en keukenstukken en enkele marines. Het is niet bekend wie zijn leermeester was, misschien bracht hij zijn leertijd buiten Rotterdam door. Museum Rotterdam bewaart twee schilderijen in de collectie die met zekerheid van zijn hand zijn, beide zijn te zien in de vaste opstelling van het museum. 

Over Museum Rotterdam
Museum Rotterdam is een stadsmuseum met lef. Cultuurhistorische collectiestukken en nieuw cultureel erfgoed vertellen samen het verhaal van de stad en haar bewoners - van nederzetting aan de Rotte tot veelkleurige metropool. Een unieke combinatie die gedurfde exposities en impact oplevert, in het museum en in de stad. Museum Rotterdam, het meest Rotterdamse museum ter wereld.

Over Vereniging Rembrandt
De Vereniging Rembrandt komt sinds 1883 op voor de verrijking en bescherming van het Nederlands openbaar kunstbezit zodat iedereen nu en in de toekomst kan genieten van topkunst. Samen helpen de 16.000 leden, particuliere kunstliefhebbers, musea bij het doen van onmisbare aankopen. De Vereniging Rembrandt biedt ook ondersteuning bij museaal onderzoek en restauraties.

Over Stichting Vrienden van Museum Rotterdam
De Stichting Vrienden van Museum Rotterdam heeft als doel Museum Rotterdam te steunen om een zo breed mogelijk publiek kennis te laten maken met de rijke geschiedenis van de stad Rotterdam. De stichting biedt het museum de helpende hand bij aankopen van mooie en interessante museumstukken en streeft ernaar zo veel mogelijk mensen en bedrijven aan het Museum Rotterdam te verbinden. 

Zie ook: Ateliergeheimen

 

 

Lees meer over:

Hendrick Sorgh
Deel dit bericht met je vrienden!

Het kruispunt van stad, wereld en cultuur is onze focus

Steun ons op  NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road met een bijdrage- periodiek of eenmalig- naar keuze