zondag 27 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Monument eert overleden jazzmusici

24 juni 2011 (door Jim Postma)

ROTTERDAM – De stad gaat dit jaar nog bekende overleden Rotterdamse jazzmusici eren met een monument.Volgens de voorzitter van de stichting Rotterdam Jazz Artist Memorial, Ruud van Middelkoop, strijden enkele deelgemeenten nog om deze eer. ,,De locatie hiervoor is nog geheim’’, zo zei hij onlangs tijdens een presentatie in het Schielandhuis.

Voor Rotterdam Vandaag & Morgen is een tipje van de sluier reeds opgelicht: het jazzmonument komt waarschijnlijk in de wijk Feyenoord.

 

Dit initiatief ontstond tijdens de begrafenis in Crooswijk van de op 16 oktober 2008 overleden Rotterdamse jazzdrummer Tony Viola. Die in feite van armoede was overleden. Het was daar dat de journalist Jim Postma in zijn toespraak pleitte voor een opvang- en verzorgingstehuis van oudere kunstenaars, waaronder (jazz-)musici en hen daarmee in de stad te eren. Bekende Rotterdammers zoals Jules Deelder, Eric Vloeimans en Paul van de Laar schaarden zich achter dit idee in samenwerking met het Centrum voor Beeldende Kunst (CBK). Gerenommeerde kunstenaars in deze stad werden in hun eind-oude-dagen door de overheid in de steek gelaten en moesten op hun oude dag van nog een schijntje zien te overleven.

 

Triest

Geen eurootje meer voor een borreltje, noch voor een pakje sigaretten, wat zij hun hele leven gewend waren. Van triestheid gingen zij vanzelf voortijdig dood achter de spreekwoordelijke geraniums.

Concertpromotor Dineke Baart ging met deze gedachte en de uitwerking aan de slag en dit resulteerde in eerste instantie tot een gedenkplaat voor Tony Viola door kunstenares Louise ‘Poeki’ Lagerwey. Ook ontwierp zij het logo ‘R+Jam’ voor de in eind 2009 opgerichte jazzstichting. Vervolgens werden via het CBK tekenaars en cartoonisten in de stad uitgenodigd om van de overleden jazzmusici portretillustraties te maken op geëmailleerde platen van 100 x 70 centimeter.

Onder meer van de saxofonist, Piet le Blanc, zangeres Mitsey Smeekens en Jaap Valkhoff (accordeon). Inmiddels gaat het om meer dan 100 overleden jazzmusici.

De gedenkplaten zijn ontworpen door Wouter Tulp, Joost Swarte, Martin Lodewijk, Peter Pontiac, Robert van der Kroft, Theo van den Boogaard, Lorenzo de Bruin, Martin Valkhoff en Jan Kruis.

 

Ontstaan

Het was Hans Zirkzee in het Schielandhuis die een interessante verhandeling hield over het ontstaan van jazz in Rotterdam. Met name in de periode van 1915 tot 1955, waar hij een uitgebreide studie van maakte onder begeleiding van historicus Paul van de Laar.

Zirkzee: ,,Na de ingebruikneming van de Nieuwe Waterweg in 1870 groeide de Rotterdamse haven en arriveerden uit de Verenigde Staten de nieuwste muziekapparaten, partituren, artiesten en docenten in onze stad. Omstreeks deze tijd vonden ook de vroegste optredens van negerartiesten op de Rotterdamse podia plaats. De gepresenteerde spirituals, worksongs en de later ragtime’s zijn de kiemen van de hedendaagse jazzmuziek. In 1910 zette een Rotterdammer de eerste ragtime in Nederland op de plaat.’’

Volgend jaar verschijnt van de hand van Hans Zirkzee een boek over de geschiedenis van de jazz in Rotterdam. Een bijzonder hoofdstuk daarin vormt de jazz tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Maasstad.

 

Zie defotocollagevan onze fotograaf Rinus Vuik van de bijeenkomst in het Schielandhuis.

 

Deel dit bericht met je vrienden!