vrijdag 26 februari 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

'Laadplein' vooralsnog verbetering maar 'plein' nogal grote naam. Foto Gemeente Rotterdam

Mondjesmaat komen er meer elektrische auto's (en laadpunten)

25 januari 2021 (de redactie)

Mondjesmaat komen er meer elektrische auto's. In 2019 was er nog een dikke vertweevoudiging van het aantal (volledig) elektrische auto's tot 102.000. In 2020 kwamen er 50.000 FEV (Full electric vehicles) bij. Het totaal (opgave Nederland Elektrisch) is nu 152.000 of 250.000 als je de hybriden meetelt, maar de aantallen zijn nog steeds relatief klein. Eén van de bottlenecks, zijn de laadpunten, een andere: de laadtijden. De gemeente Rotterdam doet er wat aan. Of het genoeg is beoordelen we even niet. We beperken ons tot het doorgeven van weer een stapje vooruit. 

Slimme laadpalen: Cor Kieboomplein, Schiedamse Vesthof, Nassauhaven Noord, Stieltjesstaat

Rotterdam neemt deze week op vier locaties in de stad laadpleinen voor elektrische auto’s in gebruik. Deze openbare slimme laadpleinen bieden in totaal ruimte aan 36 elektrische auto’s om gelijktijdig op te laden. Het is onderdeel van het gemeentelijke beleid om elektrisch rijden te stimuleren.

De pleinen waar de laadpleinen zijn aangelegd zijn het Cor Kieboomplein, het Schiedamse Vesthof, de Nassauhaven Noord, en de Stieltjesstaat. Ze liggen in wijken waar veel mensen een elektrische auto hebben of er binnenkort een grote groei van elektrische auto’s wordt verwacht.

De laadpleinen zijn slim omdat software zorgt voor verdeling van de beschikbare stroom over de elektrische auto’s die zijn aangesloten op de laadpalen. Wanneer er weinig elektrische auto’s zijn aangesloten en er veel duurzame energie beschikbaar is (door bijvoorbeeld zon of wind) kan er maximaal geladen worden. Op de piekmomenten in het stroomnet, bijvoorbeeld om 18:00 uur wanneer veel mensen gebruik maken van het net, kan het laden tijdelijk iets langzamer gaan. Zo worden de pieken en dalen op het stroomnet opgevangen wat nodig is voor de energietransitie.

Aanpakken luchtvervuiling

De laadpleinen dragen volgens wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) bij aan de doelstelling om de lucht in de stad schoner te maken. “Met de laadpleinen willen we het voor mensen zo aantrekkelijk mogelijk maken elektrisch te rijden. Dat helpt ons bij het oplossen van het probleem van luchtvervuiling in de stad. Ook zorgen de laadpleinen voor een efficiënt gebruik van duurzaam opgewekte energie.”

Op de pleinen zijn er een aantal parkeerplekken exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

Schone mobiliteit

De laadpleinen zijn onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en krijgen subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Rotterdam loopt landelijk voorop in het realiseren van laadinfrastructuur. De gemeente werkt aan een dekkend netwerk van laadpunten om de overgang naar vervoer zonder uitstoot aantrekkelijk te maken. Schone mobiliteit is goed voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Rotterdammer en het zorgt voor minder CO2-uitstoot, wat belangrijk is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Elektrische voertuigen zijn stiller en dragen bij aan een gezonde leefomgeving.

Kijk voor meer informatie op www.rotterdam.nl/elektrischrijden

Zie ook:

Lees meer over:

Energietransitie laadpunten
Deel dit bericht met je vrienden!